Artikel top billede

Vi har kørt en benhård strategi, hvor vi gør det, vi er bedst til. Vi laver i dag pc'er, tablets, devices, servere og storage. Og så laver vi den software, som er nødvendig for at vores produkter kan køre godt for kunderne, siger Lenovos danske direktør Jørn Rønning.

It-komet 2015: Ingen slinger i valsen hos Lenovo - benhård strategi får pengene til at strømme

Mens konkurrenterne har travlt med at "transformere" deres forretning til de nye cloud-tider, holder Lenovo fast ved at gøre det, selskabet er bedst til: At levere hardware . Efter at have vundet kampen om pc-markedet, handler næste kapitel om at blive nummer et på servermarkedet.

I it-branchen er vækstrater på den gode side af 30 procent normalt noget, man forbinder med skarptslebne konsulent-firmaer, cloududbydere eller listige og lækre start-ups.

Det er derfor noget af en overraskelse at finde en hardwareproducent som Lenovo i netop det selskab.

I 2014/15 præsterede Lenovos danske afdeling en fremgang i omsætningen på helt præcis 33 procent fra knap halvanden til næsten to milliarder kroner, samtidig med at indtjeningen steg endnu kraftigere.

Det gør Lenovo i Danmark til en suveræn vinder af Computerworlds "It-vækstkomet 2015" i kategorien "Pc- og udstyrsproducenter".

Du kan få gratis adgang til at læse mere om undersøgelsen og alle resultaterne i Computerworlds it-komet 2015-magasin ved at klikke her.

Over de sidste par år har Lenovo både globalt og her i Danmark sat sig tungt på tronen som den største leverandør af pc'er. Ifølge Lenovos danske direktør Jørn Rønning er successen skabt på baggrund af en strategi, hvor it-hardware er central.

"Jeg er selvfølgeligt utroligt stolt af, at vi oveni den halvanden milliard vi havde i 2013 har kunnet lægge endnu en halv milliard oveni," siger Jørn Rønning.

"Vi har kørt en benhård strategi, hvor vi gør det, vi er bedst til. Vi laver i dag pc'er, tablets, devices, servere og storage. Og så laver vi den software, som er nødvendig for at vores produkter kan køre godt for kunderne," siger han.

"Så må andre, tage sig af alt det andet med systemer til software management, business intelligence, services, outsourcing og cloud. Der har vi ikke haft slinger i valsen overhovedet," lyder det fra Jørn Rønning med henvisning til konkurrenterne HP og Dell, der i flere år har arbejdet med at bygge - og ombygge - deres forretninger

Pc'erne driver væksten

Lenovos danske pc-forretning står i dag for 85 procent af omsætningen. Væksten er især kommet fra øget salg på consumermarkedet, hvor omsætningen ifølge Jørn Rønning er gået frem med 72 procent. På erhvervsmarkedet er stigningen på 16 procent, vel at mærke i en periode, hvor det samlede marked kun er vokset med tre procent.

"I 2014/15 startede vi med en markedsandel på 32 procent, og da vi sluttede havde vi 37 procent," siger han.

De penge man tjener på pc-forretningen bliver så brugt på at slå igennem på andre dele af hardwaremarkedet som eksempelvis servere og mobiltelefoner.

"Det kommer til at koste os nogle penge at bryde ind på nye markeder. Samtidig beskytter vi de markeder, hvor vi gerne skulle tjene de penge, der skal til at etablere os på de nye områder," siger Jørn Rønning, som også fremhæver lave omkostninger, innovation og udvikling af nye produkter, som en vigtig del af Lenovos strategi.

"Selv under finanskrisen skød vi mange flere penge i udvikling end vores konkurrenter. I stedet for at koncentrere os om næste kvartal, fokuserer vi nok i højere grad på, hvad vores beslutninger betyder over en årrække," siger han.

"Vi er også rigtig gode til at hive omkostninger ud af indkøb, produktion og leverance. Derfor kan vi tilbyde et bedre produkt til den samme pris eller det samme produkt til en lavere pris," siger Jørn Rønning.

Lokale beslutninger er en styrke

Som det fjerde ben i Lenovos strategi peger han på, at selskabet de sidste par år bevidst har satset på at skabe "lokal beslutningskraft".

"For to og et halvt år siden vendte vi bøtten, så det blev lettere at tage beslutninger på tværs af vores forretningsområder. Så i dag er vi væsentlig hurtigere til at tage beslutninger - både internt, men også udad i forhold til kunderne. Det har for alvor givet os en turbo på," siger Jørn Rønning.

Salget gennem forhandlere er endnu en hjørnesten i Lenovos forretningsmodel.

Ifølge Jørn Rønning går mere end 90 procent af det globale salg gennem forhandlere. I Danmark er man oppe på 96 procent med levering til samtlige af de 15 største it-leverandører.

"Der er naturligvis konkurrence mellem forhandlerne indbyrdes, men de skal ikke bekymre sig om konkurrence fra vores side. Vi er utrolig partnertro, og det giver en stor tillid i samarbejdet, at vores partnere ved, at de ikke skal slås mod Lenovo på samme måde som de i nogle tilfælde oplever det hos nogle af vores konkurrenter," siger han.

Klar til kamp på servermarkedet

Den store succes på pc-markedet får dog ikke Lenovo til at hvile på laurbærrene. Næste kampplads bliver markedet for servere, hvor Lenovo ved det seneste årsskifte overtog en IBM's forretning for Intel-baserede servere (x86).

15 ud af de 75 medarbejdere i Lenovos danske kontor arbejder i dag udelukkende med at sælge serverprodukter, og de øvrige sælgere har ifølge Jørn Rønning "forholdsvis rigide mål" for, hvor mange servere de skal sælge ud mod forhandlernetværket.

"Det giver yderligere 25 mand, som ved siden af pc'erne også sælger servere. Så vi begynder at have en ret kraftig bemanding af folk der skal tage servere med, når de taler med forhandlerne," siger Jørn Rønning.

Serversatsningen har allerede givet pote, da Lenovo i foråret var hovedleverandør til en af Danmarks kraftigste supercomputere på Syddansk Universitet.

Han fortæller, at Lenovo i dag sidder på 22-23 procent af servermarkedet. Hans personlige ambition er at runde 30 procent "i løbet af overskuelig tid", som han siger med et smil.

Læs også:

Tre overraskende facts om det danske pc-marked

Computerworlds læsere: Her er de tre bedste bærbare computere til under 3.500 kroner