Motorola-køb: Nu vil Lenovo sælge dig hele pakken

Købet af Motorola er endnu et tigerspring for Lenovo mod en global position som dominerende hardwareproducent. Det kommer danske kunder og partnere snart til at nyde godt af.

Artikel top billede

På bare en uge har Lenovo taget to markante skridt, som skal forvandle den kinesiske producent til verdens dominerende producent på hele produktskalaen fra traditionelle pc'er over til server-storage-teknologi og mobility-produkter som smartphones og tablets.

I sidste uge bandt Lenovo den sidste sløjfe på en aftale om køb af IBMs x86-serverforretning, og i dag kom så nyheden om, at Lenovo overtager Motorolas mobil-division fra Google.

Dermed er der lagt op til en gennemgribende transformation af Lenovo - fra at være den globalt dominerende pc-producent til fuldblods hardware-producent på tværs af de centrale hardware-kategorier - pc'er, servere, tablets og mobiltelefoner.

Med de to opkøb udvider Lenovo samtidig medarbejderstyrken med omkring 10.000 ansatte på verdensplan. Men amerikanske medier har allerede noteret, at mange af de ansatte på Motorolas største fabrik i Texas nok kommer til at kigge sig om efter noget andet at lave indenfor kort tid.

"Google åbner for, at Lenovo kan udvikle sig til en stærk partner, som kan konsolidere Googles mobile platform"

Set fra en overfladisk betragtning kan Googles salg af Motorola ses som et defensivt skridt. Google har nok erkendt, at hardware ikke er en del af selskabets DNA. Men ved at sælge åbner Google for, at Lenovo kan udvikle sig til en stærk partner, som kan konsolidere Googles mobile platform, hvor styresystemet Android er den altdominerende fiksstjerne.

Lenovos seneste opkøb skal også ses på baggrund af, at Lenovo allerede er en fastslået succes, efter at selskabet i 2005 overtog IBM's pc-forretning. På bare ti år har Lenovo distanceret konkurrenter som Dell og ikke mindst HP, så kineserne det sidste års tid har nået positionen som verdens største pc-producent. Den øvelse vil Lenovo nu forsøge at gentage indenfor både server- og mobility-markedet.

Købet af IBM's low-end-servere er især dårligt nyt for eksempelvis HP, som nu kan frygte, at Lenovo gentager sit kunststykke fra pc-markedet og vipper HP af pinden. Lenovo har nemlig meldt klart ud, at det primære mål på server-markedet er de SMB-kunder, som hidtil har været HP's hjemmebane.

Bedre forhold for Lenovos forhandlere

Netop på server-markedet har Lenovo allerede i et par år været i gang med at gøde jorden for en tilsvarende offensiv. Lige efter nytår kunne den danske direktør Jørn Rønning således annoncere en offensiv på det danske servermarked.

Det er så i øvrigt blevet fulgt op af en oprustning og forenkling af Lenovos partnerprogram på server-markedet - blandt andet med øgede kreditter og hurtigere afregning til forhandlere. Alt sammen for at skabe mere forretning på SMB-markedet.

Sammen med købet af Motorola er satsningen på server-markedet en del af Lenovos strategi, som går under navnet PC+, fortæller Jørn Rønning.

"Vores vækstinitiativer ligger nu omkring client-computing. Det ene ben er back end-delen med servere og storage. Det har mest været udbredt i andre lande uden for Europa. Det har vi så styrket med købet af en del af IBM's server-division. Det gør, at vi kan gå meget bredere ud i vores forretning til store kunder," siger Jørn Rønning.

"Lige efter nytår kunne Lenovos danske direktør Jørn Rønning således annoncere en offensiv på det danske servermarked"

"Den anden vej er det, vi kalder smart connected devices - telefoner tablets og alt andet indenfor personal devices - som vil vinde indpas i fremtiden og som har et stort vækst-poteitale," siger Jørn Rønning, som peger på, at Lenovo allerede før købet af Motorola er en global nummer tre på smartphone-markedet.

"Vi er bare ikke repræsenteret hverken i USA eller Vesteuropa. Købet af Motorola vil i første omgang betyde, at vi får et meget stærkt brohoved i Nord- og Sydamerika," siger den danske Lenovo-direktør.

I forbindelse med købet af Motorola er det blevet fremhævet, at den tidligere ejer Google har strippet Motorola for omkring 17.000 patenter, som Google beholder for sig selv.

Men ifølge Jørn Rønning får Lenovo yderligere 2.000 hardware-patenter med i handelen, som kan bruges til at understøtte den fremtidige produktudvikling på tværs af Lenovos samlede produktplatform.

"Det er afgørende for vores strategi, at vi har de patenter, som kan styrke os på hele mobility-området," siger Jørn Rønning.

Læs også:

Google sælger Motorolas mobil-forretning

Kinesisk it-firma køber IBM's server-forretning - betaler milliarder

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job