Danske netbutikker sagsøger Nets for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner

Danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, Men Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk. Nu er et gruppesøgsmål så sat i søen.

Danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, men Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk.

Nu er et gruppesøgsmål så sat i søen.

Konkurrencestyrelsen fastslog i 2013, at Nets skulle nedsætte gebyret for brug af Dankort i de danske netbutikker.

Det har Nets rettet sig efter - dog ikke med tilbagevirkende kraft, hvilket har bragt parterne i nærkampsposition.

Derfor er foreningen Foreningen for Dankortsagen blevet stiftet af Forening for Dansk Internethandel (FDIH).

Her mener man, at Nets skylder de danske netbutikker et større millionbeløb.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgjorde i november 2012, at gebyrerne siden 2008 har været urimeligt høje, og at de skulle nedsættes.

Nets ankede afgørelsen, men tabte ankesagerne, og Konkurrencestyrelsen fastslog i maj 2013, at Dankort-gebyrerne i gennemsnit ikke måtte være højere end 1,20 kroner per transaktion. Det svarede til en nedsættelse på cirka 30 procent.

Læs også: Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik

Vi sagsøger jer
I november 2015 godkendte Retten i Glostrup Foreningen for Dankortsagens gruppesøgsmål mod Nets, og netvirksomheder kan nu tilslutte sig gruppesøgsmålet, der har til formål at hive penge ud af Nets.

"Sagen er ekstrem vigtig for danske netbutikker, fordi det handler om deres mulighed for at tjene penge. For dem handler det simpelthen om kroner og øre. Samtidig er den vigtig for dansk e-handel, fordi den sender et signal om, at netbutikkerne skal behandles som alle andre virksomheder. Det skal ikke koste ekstra at drive en netbutik," siger administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund.

Læs også: Danske internet-butikker: Gebyr for Dankort-betalinger kan stige snart

I øjeblikket er der 60 medlemmer i foreningen, som omfatter både store og små virksomheder.

Fælles for dem alle er, at de mener, at Nets har taget for høje gebyrer og dermed kostet dem penge.

Dem vil de nu have tilbage.

I følge FDIH har de 60 medlemmer i gennemsnit 500.000 kroner til gode hos Nets.

"Hvis butikkerne ikke har ladet forbrugerne betale for de ekstra gebyrer, så har de også mulighed for at få tilbagebetaling fra Nets," siger Niels Ralund.

Læs også: Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning

Nets: Vi skylder ikke nogen noget
Nets ryster dog ikke på hånden over for de sagsøgende butikker.

"Vi afventer afgørelsen på hovedsagen omkring prissætning af Dankort på internettet med sindsro. Vi mener, at vi har en god sag, og vi ser frem til landsrettens vurdering, når den behandler sagen i begyndelsen af 2017," lyder det fra Søren Winge, der er pressechef i Nets.

Nets mener nemlig ikke, at man skylder én krone væk.

"Denne konkrete sag er alene en udløber af hovedsagen, og det eneste nye er, at der nu er fundet en hensigtsmæssig metode for afgrænsning af gruppesøgsmålet. Intet andet. Får vi medhold i Landsretten, så forsvinder grundlaget for en erstatningssag helt. Vi ser derfor frem til Landsrettens vurdering, da vi føler, at vi har en god sag."

Læs også:

Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik

Dansk firma: Fik hacket Apple ID og modtog for 650.000 kroner iPhone 6

Masser af uskyldige danske websider sender dig til en fupbutik

Politisk magtspil om hacker-lov: Venstre vil sikre flertal uden om regeringen

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sikkerhed i virksomheden - Ballerup

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

05. oktober 2016 | Læs mere


Netværksvirtualisering, SSD og storage

Mange overvejer i dag at flytte hele eller dele af it-opgaverne ud i en cloud-løsning, mens andre opgaver - som regel de forretningskritiske - ofte bliver hjemme. Det gør det gode datacenter til en afgørende brik for enhver virksomhed. Kom og hør Danmarks bedste datacenter-leverandørers bud på fremtidens datahåndtering.

11. oktober 2016 | Læs mere


Sikkerhed i virksomheden

Angrebene på it-sikkerheden bliver stadig mere målrettede og professionelle. Det sætter dig som sikkerhedsansvarlig i et krydspres mellem behovet for oplyste brugere, behovet for at etablere et forsvar og samtidig behovet for at overholde budgetterne. Kom og hør, hvordan du skaber større sikkerhed i din virksomhed.

13. oktober 2016 | Læs mere






Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Har du nogensinde hørt om CASB? Det måske vigtigste it-sikkerheds-begreb lige nu
En ny sikkerhedsmodel, der lægger sig som et lag mellem cloud-tjenesterne og virksomhedens brugere, har set dagens lys. Fordelene er forbedret sikkerhed, brugerkontrol, overblik og en lang lettere administration af sky-tjenesterne. Sådan virker CASB.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.