Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Amazon og andre udenlandske mega-butikker har allerede godt fat i de danske online-kunder. Det lægger pres på de danske web-butikker.

Sig ordet grænsehandel, og du får sikkert billeder af Familien Danmark på vej hjem fra Padborg i en Toyota Camry med traileren fyldt til randen med Nutella, dåseøl og lakridskonfekt.

Men i den digitale tidsalder er grænsehandel meget andet end slik, sprut og sodavand.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) går helt op til en tredjedel af danskernes indkøb på nettet nemlig til udenlandske online-butikker, og her er indkøbsmønsteret og kunderne af en helt anden støbning end hos Fleggaard,  Calle eller Poetsch.

Helt præcist lægger danskerne 32 procent af deres online-indkøb i udenlandske butikker. Danmark ligger dermed i den absolutte top, når det gælder digital grænsehandel, fortæller FDIH's kommunikationschef Henrik Theil, der også betegner danskerne som et "ekstremt e-handlende folkefærd".

Den seneste opgørelse fra FDIH viser, at danskernes indkøb på nettet i årets første halvdel nåede op på næsten 44 milliarder kroner. Det er en stigning på 20 procent i forhold til samme kvartal året før.

Fortsætter udviklingen vil online-markedet runde 90 milliarder kroner inden årets udgang. Det svarer til, at en fjerdedel af danskernes forbrug nu foregår via internettet.

Vareudvalg er alt - beliggenhed er intet
I den digitale verden er det udvalget af varer og lav pris, der er afgørende for, hvor kunderne lægger deres indkøb. Om butikken så er hjemmehørende på dansk grund, er helt underordnet.

Det er så også grunden til at store udenlandske onlinebutikker er tilbageholdende med at etablere sig i Danmark. De har nemlig allerede godt fat i den danske kunder, og derfor er det marginalt, hvad de får ud af at investere i en dansk butik.

Et godt eksempel er Amazon, der ifølge Henrik Theil er danskerne favorit blandt udenlandske online-butikker.

"Mange danske kunder spørger, hvorfor Amazon dog ikke åbner en butik i Danmark. Det gør de ikke, fordi deres omsætning i Tyskland svarer til hele det danske marked. Så det er slet ikke interessant for dem," siger Henrik Theil.

Så hvorfor investere store summer i en selvstændig dansk butik, når en stor del af kunderne i forvejen kommer helt af sig selv? Samme logik gælder for flere andre firmaer, som i dag har butikker i Storbritannien, Tyskland eller Sverige?

Der er dog undtagelser, fortæller Henrik Theil, og peger på den tyske tøjbutik Zalando, der har valgt at åbne en selvstændig dansk butik.

"På under et år er de gået fra et rundt nul til at være nummer tre på listen over de største danske onlinebutikker," siger Henrik Theil.

Øget konkurrence
Danskernes store appetit på at handle online i udlandet giver nye udfordringer til danske online-butikker, som i flere år har lukreret på, at Danmark var og er et af de lande, hvor mange forbrugere har adgang til internettet.

Samtidig har danske butikker været langt fremme i skoene, når det gælder udviklingen af online-koncepter, med velfungerende websites og effektiv og hurtig levering.

Men i takt med at forbrugere og butikskæder i udlandet for alvor har taget internettet til sig, stiger presset på den danske onlinebranche, siger Henrik Theil.

Hvor det tidligere især var prisen man konkurrerede på, kan de udenlandske butikker nu lokke med et meget bredere varesortiment end de danske konkurrenter.

Det er noget, der får stigende betydning for kundernes valg af butik. Og når det gælder leveringstid er der ikke den store praktiske forskel på, om en papkasse skal sendes fra Taastrup, Gøteborg eller München.

"Indtil 2013 sagde forbrugerne, at prisen var det afgørende, når de købte ind på nettet, men på det seneste har udvalget af varer haft en stigende betydning. Så danske butikker mærker i høj grad konkurrencen fra udlandet, og det gør ondt. Det er ikke, fordi vi er specielt dårlige købmænd. Men i takt med, at landene omkring os er kommet i omdrejninger, stiger konkurrencen," siger Henrik Theil.

"Vi må give vores udenlandske konkurrenter, at de er gode til at tiltrække kunder, og hvis man sover i timen, forsvinder kunderne til andre butikker. Og den dårlige nyhed er, at de ikke kommer igen," lyder det fra FDIH's kommunikationschef.

Læs også:

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Onlinehandel vil få tusindvis af sælgerjob til at forsvinde

E-handel: It-løsninger giver comeback til den klassiske butik




Computerworld
Trump bønfalder Helle Thorning: Giv mig min Facebook-konto tilbage
Facebooks tilsynsråd, der har Helle Thorning-Schmidt i spidsen, har modtaget en erklæring fra Donald Trump, som ønsker at få genoprettet adgangen til sin Facebook og Instagram-konto.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
Job & Karriere
IBM Danmark trækker tilbud om frivillige fratrædelser tilbage for stort antal ansatte: "IBM har taget røven på sine ansatte"
Som led i IBM Danmarks store fyringsrunde fik 130 ansatte grønt lys til at forlade selskabet på en frivillig fratrædelsesordning. Men nu har IBM Danmark trukket det oprindelige tilbud tilbage for størstedelen af de ansatte.
White paper
Benefits of Automating P2P Processes
Purchasing and accounting departments are under constant pressure to boost efficiency. An ever-increasing number of processes to be managed; vacancies that cannot be filled; rising compliance demands: these are just some of the reasons why already heavy workloads keep growing. However, digitalizing and automating operational business processes can help reduce these workloads considerably. And when repetitive manual tasks such as data entry are eliminated, employees are freed up to focus on more challenging tasks. This white paper will outline just which tasks can be automated in purchasing and accounts payable departments, from issuing purchase requisitions to filing invoices in line with auditing standards. We will describe how daily operations in Purchasing and Accounting are changing, as well as the benefits that automation offers.