Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Amazon og andre udenlandske mega-butikker har allerede godt fat i de danske online-kunder. Det lægger pres på de danske web-butikker.

Sig ordet grænsehandel, og du får sikkert billeder af Familien Danmark på vej hjem fra Padborg i en Toyota Camry med traileren fyldt til randen med Nutella, dåseøl og lakridskonfekt.

Men i den digitale tidsalder er grænsehandel meget andet end slik, sprut og sodavand.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) går helt op til en tredjedel af danskernes indkøb på nettet nemlig til udenlandske online-butikker, og her er indkøbsmønsteret og kunderne af en helt anden støbning end hos Fleggaard,  Calle eller Poetsch.

Helt præcist lægger danskerne 32 procent af deres online-indkøb i udenlandske butikker. Danmark ligger dermed i den absolutte top, når det gælder digital grænsehandel, fortæller FDIH's kommunikationschef Henrik Theil, der også betegner danskerne som et "ekstremt e-handlende folkefærd".

Den seneste opgørelse fra FDIH viser, at danskernes indkøb på nettet i årets første halvdel nåede op på næsten 44 milliarder kroner. Det er en stigning på 20 procent i forhold til samme kvartal året før.

Fortsætter udviklingen vil online-markedet runde 90 milliarder kroner inden årets udgang. Det svarer til, at en fjerdedel af danskernes forbrug nu foregår via internettet.

Vareudvalg er alt - beliggenhed er intet
I den digitale verden er det udvalget af varer og lav pris, der er afgørende for, hvor kunderne lægger deres indkøb. Om butikken så er hjemmehørende på dansk grund, er helt underordnet.

Det er så også grunden til at store udenlandske onlinebutikker er tilbageholdende med at etablere sig i Danmark. De har nemlig allerede godt fat i den danske kunder, og derfor er det marginalt, hvad de får ud af at investere i en dansk butik.

Et godt eksempel er Amazon, der ifølge Henrik Theil er danskerne favorit blandt udenlandske online-butikker.

"Mange danske kunder spørger, hvorfor Amazon dog ikke åbner en butik i Danmark. Det gør de ikke, fordi deres omsætning i Tyskland svarer til hele det danske marked. Så det er slet ikke interessant for dem," siger Henrik Theil.

Så hvorfor investere store summer i en selvstændig dansk butik, når en stor del af kunderne i forvejen kommer helt af sig selv? Samme logik gælder for flere andre firmaer, som i dag har butikker i Storbritannien, Tyskland eller Sverige?

Der er dog undtagelser, fortæller Henrik Theil, og peger på den tyske tøjbutik Zalando, der har valgt at åbne en selvstændig dansk butik.

"På under et år er de gået fra et rundt nul til at være nummer tre på listen over de største danske onlinebutikker," siger Henrik Theil.

Øget konkurrence
Danskernes store appetit på at handle online i udlandet giver nye udfordringer til danske online-butikker, som i flere år har lukreret på, at Danmark var og er et af de lande, hvor mange forbrugere har adgang til internettet.

Samtidig har danske butikker været langt fremme i skoene, når det gælder udviklingen af online-koncepter, med velfungerende websites og effektiv og hurtig levering.

Men i takt med at forbrugere og butikskæder i udlandet for alvor har taget internettet til sig, stiger presset på den danske onlinebranche, siger Henrik Theil.

Hvor det tidligere især var prisen man konkurrerede på, kan de udenlandske butikker nu lokke med et meget bredere varesortiment end de danske konkurrenter.

Det er noget, der får stigende betydning for kundernes valg af butik. Og når det gælder leveringstid er der ikke den store praktiske forskel på, om en papkasse skal sendes fra Taastrup, Gøteborg eller München.

"Indtil 2013 sagde forbrugerne, at prisen var det afgørende, når de købte ind på nettet, men på det seneste har udvalget af varer haft en stigende betydning. Så danske butikker mærker i høj grad konkurrencen fra udlandet, og det gør ondt. Det er ikke, fordi vi er specielt dårlige købmænd. Men i takt med, at landene omkring os er kommet i omdrejninger, stiger konkurrencen," siger Henrik Theil.

"Vi må give vores udenlandske konkurrenter, at de er gode til at tiltrække kunder, og hvis man sover i timen, forsvinder kunderne til andre butikker. Og den dårlige nyhed er, at de ikke kommer igen," lyder det fra FDIH's kommunikationschef.

Læs også:

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Onlinehandel vil få tusindvis af sælgerjob til at forsvinde

E-handel: It-løsninger giver comeback til den klassiske butik



Premium
KMD kan nærme sig halvering af medarbejderstaben i Danmark på få år: Så mange ansatte har selskabet sagt farvel til
For fem år siden var KMD det største danske it-selskab, men over årene er medarbejderstaben i Danmark faldet dramatisk. Ifølge en lækket PowerPoint fortsætter tendensen i 2021. Se den voldsomme nedgang i antallet af ansatte hos KMD her.
Computerworld
Bitcoinen nåede lige at kulminere igen – men så kom krakket
Der blev sat en ny rekord for bitcoinens værdi i år – men godt 24 timer efter blev der høvlet næsten 20.000 kroner af den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.