Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Amazon og andre udenlandske mega-butikker har allerede godt fat i de danske online-kunder. Det lægger pres på de danske web-butikker.

Artikel top billede

Sig ordet grænsehandel, og du får sikkert billeder af Familien Danmark på vej hjem fra Padborg i en Toyota Camry med traileren fyldt til randen med Nutella, dåseøl og lakridskonfekt.

Men i den digitale tidsalder er grænsehandel meget andet end slik, sprut og sodavand.

Ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) går helt op til en tredjedel af danskernes indkøb på nettet nemlig til udenlandske online-butikker, og her er indkøbsmønsteret og kunderne af en helt anden støbning end hos Fleggaard,  Calle eller Poetsch.

Helt præcist lægger danskerne 32 procent af deres online-indkøb i udenlandske butikker. Danmark ligger dermed i den absolutte top, når det gælder digital grænsehandel, fortæller FDIH's kommunikationschef Henrik Theil, der også betegner danskerne som et "ekstremt e-handlende folkefærd".

Den seneste opgørelse fra FDIH viser, at danskernes indkøb på nettet i årets første halvdel nåede op på næsten 44 milliarder kroner. Det er en stigning på 20 procent i forhold til samme kvartal året før.

Fortsætter udviklingen vil online-markedet runde 90 milliarder kroner inden årets udgang. Det svarer til, at en fjerdedel af danskernes forbrug nu foregår via internettet.

Vareudvalg er alt - beliggenhed er intet

I den digitale verden er det udvalget af varer og lav pris, der er afgørende for, hvor kunderne lægger deres indkøb. Om butikken så er hjemmehørende på dansk grund, er helt underordnet.

Det er så også grunden til at store udenlandske onlinebutikker er tilbageholdende med at etablere sig i Danmark. De har nemlig allerede godt fat i den danske kunder, og derfor er det marginalt, hvad de får ud af at investere i en dansk butik.

Et godt eksempel er Amazon, der ifølge Henrik Theil er danskerne favorit blandt udenlandske online-butikker.

"Mange danske kunder spørger, hvorfor Amazon dog ikke åbner en butik i Danmark. Det gør de ikke, fordi deres omsætning i Tyskland svarer til hele det danske marked. Så det er slet ikke interessant for dem," siger Henrik Theil.

Så hvorfor investere store summer i en selvstændig dansk butik, når en stor del af kunderne i forvejen kommer helt af sig selv? Samme logik gælder for flere andre firmaer, som i dag har butikker i Storbritannien, Tyskland eller Sverige?

Der er dog undtagelser, fortæller Henrik Theil, og peger på den tyske tøjbutik Zalando, der har valgt at åbne en selvstændig dansk butik.

"På under et år er de gået fra et rundt nul til at være nummer tre på listen over de største danske onlinebutikker," siger Henrik Theil.

Øget konkurrence

Danskernes store appetit på at handle online i udlandet giver nye udfordringer til danske online-butikker, som i flere år har lukreret på, at Danmark var og er et af de lande, hvor mange forbrugere har adgang til internettet.

Samtidig har danske butikker været langt fremme i skoene, når det gælder udviklingen af online-koncepter, med velfungerende websites og effektiv og hurtig levering.

Men i takt med at forbrugere og butikskæder i udlandet for alvor har taget internettet til sig, stiger presset på den danske onlinebranche, siger Henrik Theil.

Hvor det tidligere især var prisen man konkurrerede på, kan de udenlandske butikker nu lokke med et meget bredere varesortiment end de danske konkurrenter.

Det er noget, der får stigende betydning for kundernes valg af butik. Og når det gælder leveringstid er der ikke den store praktiske forskel på, om en papkasse skal sendes fra Taastrup, Gøteborg eller München.

"Indtil 2013 sagde forbrugerne, at prisen var det afgørende, når de købte ind på nettet, men på det seneste har udvalget af varer haft en stigende betydning. Så danske butikker mærker i høj grad konkurrencen fra udlandet, og det gør ondt. Det er ikke, fordi vi er specielt dårlige købmænd. Men i takt med, at landene omkring os er kommet i omdrejninger, stiger konkurrencen," siger Henrik Theil.

"Vi må give vores udenlandske konkurrenter, at de er gode til at tiltrække kunder, og hvis man sover i timen, forsvinder kunderne til andre butikker. Og den dårlige nyhed er, at de ikke kommer igen," lyder det fra FDIH's kommunikationschef.

Læs også:

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Onlinehandel vil få tusindvis af sælgerjob til at forsvinde

E-handel: It-løsninger giver comeback til den klassiske butik

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job