Coolshop forlanger millioner retur fra Nets: "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr"

Interview: Internetbutikkernes søgsmål mod Nets handler om to ting. Fair konkurrence og om at få millioner af kroner igen. "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr," siger Jacob Risgaard fra den store netbutik Coolshop.

En stribe danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, efter at Konkurrencestyrelsen i 2013 fastslog, at Nets har taget for høje gebyrer i perioden fra 2008 til 2013.

Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk.

Derfor har Nets ikke ønsket, at betale noget tilbage, hvilket nu har udløst et gruppesøgsmål mod Nets, med Forening for Dansk Internethandel (FDIH) i spidsen.

Læs mere om sagen her: Danske netbutikker sagsøger Nets for for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner betalt tilbage

Foreløbig er der samlet 60 virksomheder i søgsmålet, der i gennemsnit hævder at have 500.000 kroner til gode hos Nets.

Det handler også om fair konkurrence
En af de virksomheder i gruppesøgsmålet er Coolshop, der har allieret sig med FDIH i forbindelse med det kommende søgsmål.

"Det handler i første omgang om, at vi vil have lige vilkår for internethandel og handel i den fysiske verden. Det kan ikke være rigtigt, at en internetbutik skal betale mere for en transaktion. En transaktion må være en transaktion ligegyldig, hvor den kommer fra," siger Jacob Risgaard, der er medstifter af Coolshop.

"Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr, der ikke er pålagt i eksempelvis en dagligvareforretning. Hvis Nets kan sandsynliggøre, at nethandel kræver et større gebyr, så må jeg bøje mig. Men det argument har jeg ikke hørt endnu."

Ud over fair konkurrencevilkår handler det naturligvis også om de gebyrpenge, som Coolshop mener at have krav på.

"Det næste er selvfølgelig, at vi gerne vil have vores penge tilbage. Jeg kan ikke oplyse beløbet i kroner og ører, men i dag har vi halvanden millioner kunder i butikken om året. Det bliver til mange penge, hvis der er pålagt et gebyr på bare 50 øre eller en krone."

Så det er mange millioner, I mener at have til gode?

"Ja, det er det. Internethandel bør i sagens natur være lettere og billigere end traditionel handel. Det basale spørgsmål i hele denne historie er: Hvorfor skal en internettransaktion være dyrere end andre transaktioner? Så simpelt er det."

Hvordan vil I gribe søgsmålet an. Hvad er slagplanen?

"Vi har en stærk brancheforening, hvis jurister skal føre slaget. Vi har tidligere haft succes med at vinde sager over blandt andet Skat."

Betyder en krone virkelig det store?
Har størrelsen på gebyret reelt nogen betydning for internetbutikkerne? Regningen bliver vel bare sendt videre til kunderne.

"Det gør den naturligvis. Hvis ikke direkte så indirekte. Men det er næppe en tilfældighed, at Danmark er et af de eneste lande i Europa, der ikke har formået at frembringe en international spiller på nethandelsområdet. Det er svært at drive e-butik i et land, der har de højeste skatter og højeste fragtrater. Når der smides så et ekstra gebyr på transaktioner oven i hatten, så siger det måske sig selv, at det er de andre lande, der løber med kunderne."

Så selv om en krone måske ikke lyder af så meget per transaktion, så har det betydning?

"Nettet lever af stor volumen med små omkostninger, så ja, det betyder noget, når det et lille beløb, der gentages mange gange."

Læs også:
Danske netbutikker sagsøger Nets for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner

Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik

Dansk firma: Fik hacket Apple ID og modtog for 650.000 kroner iPhone 6

Masser af uskyldige danske websider sender dig til en fupbutik

Politisk magtspil om hacker-lov: Venstre vil sikre flertal uden om regeringen

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Engang var Skype et fantastisk stykke software - men noget er gået helt galt i de senere år
Klumme: Skype er den måske mest kendte danske it-succes på globalt plan. Tjenesten vandt millioner af brugeres hjerter. Men noget er gået galt i de senere år.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.