Danske netbutikker sagsøger Nets for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner

Danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, Men Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk. Nu er et gruppesøgsmål så sat i søen.

Danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, men Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk.

Nu er et gruppesøgsmål så sat i søen.

Konkurrencestyrelsen fastslog i 2013, at Nets skulle nedsætte gebyret for brug af Dankort i de danske netbutikker.

Det har Nets rettet sig efter - dog ikke med tilbagevirkende kraft, hvilket har bragt parterne i nærkampsposition.

Derfor er foreningen Foreningen for Dankortsagen blevet stiftet af Forening for Dansk Internethandel (FDIH).

Her mener man, at Nets skylder de danske netbutikker et større millionbeløb.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgjorde i november 2012, at gebyrerne siden 2008 har været urimeligt høje, og at de skulle nedsættes.

Nets ankede afgørelsen, men tabte ankesagerne, og Konkurrencestyrelsen fastslog i maj 2013, at Dankort-gebyrerne i gennemsnit ikke måtte være højere end 1,20 kroner per transaktion. Det svarede til en nedsættelse på cirka 30 procent.

Læs også: Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik

Vi sagsøger jer
I november 2015 godkendte Retten i Glostrup Foreningen for Dankortsagens gruppesøgsmål mod Nets, og netvirksomheder kan nu tilslutte sig gruppesøgsmålet, der har til formål at hive penge ud af Nets.

"Sagen er ekstrem vigtig for danske netbutikker, fordi det handler om deres mulighed for at tjene penge. For dem handler det simpelthen om kroner og øre. Samtidig er den vigtig for dansk e-handel, fordi den sender et signal om, at netbutikkerne skal behandles som alle andre virksomheder. Det skal ikke koste ekstra at drive en netbutik," siger administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund.

Læs også: Danske internet-butikker: Gebyr for Dankort-betalinger kan stige snart

I øjeblikket er der 60 medlemmer i foreningen, som omfatter både store og små virksomheder.

Fælles for dem alle er, at de mener, at Nets har taget for høje gebyrer og dermed kostet dem penge.

Dem vil de nu have tilbage.

I følge FDIH har de 60 medlemmer i gennemsnit 500.000 kroner til gode hos Nets.

"Hvis butikkerne ikke har ladet forbrugerne betale for de ekstra gebyrer, så har de også mulighed for at få tilbagebetaling fra Nets," siger Niels Ralund.

Læs også: Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning

Nets: Vi skylder ikke nogen noget
Nets ryster dog ikke på hånden over for de sagsøgende butikker.

"Vi afventer afgørelsen på hovedsagen omkring prissætning af Dankort på internettet med sindsro. Vi mener, at vi har en god sag, og vi ser frem til landsrettens vurdering, når den behandler sagen i begyndelsen af 2017," lyder det fra Søren Winge, der er pressechef i Nets.

Nets mener nemlig ikke, at man skylder én krone væk.

"Denne konkrete sag er alene en udløber af hovedsagen, og det eneste nye er, at der nu er fundet en hensigtsmæssig metode for afgrænsning af gruppesøgsmålet. Intet andet. Får vi medhold i Landsretten, så forsvinder grundlaget for en erstatningssag helt. Vi ser derfor frem til Landsrettens vurdering, da vi føler, at vi har en god sag."

Læs også:

Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik

Dansk firma: Fik hacket Apple ID og modtog for 650.000 kroner iPhone 6

Masser af uskyldige danske websider sender dig til en fupbutik

Politisk magtspil om hacker-lov: Venstre vil sikre flertal uden om regeringen

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2021

Gennem målrettede opkøb og egenudvikling tilbyder SAP i dag en produktpalette, der blandt andet omfatter avancerede analyseredskaber, HR-systemer og helt- eller delvist cloud-baserede løsninger. Få muligheden for at møde erfarne it-folk, der kan hjælpe dig videre på din SAP-rejse.

13. april 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021 - trends, teknologi, innovation og organisationsformer

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

15. april 2021 | Læs mere


Sådan gør IT bæredygtighed til en god forretning

Presset øges i disse år på virksomheder for at begrænse klimabelastningen. IT og teknologi spiller en nøglerolle i arbejdet, hvilket er emnet for denne konference. Her kan du blive klogere på, hvordan du aktivt arbejder for at kombinere effektiv og lønsom forretningsdrift med en effektiv bæredygtighedsindsats.

20. april 2021 | Læs mere






Premium
NNIT-selskabet Scales efter nedlukning af svenske og norske selskaber: De store vækstmuligheder ligger i Danmark
Interview: I løbet af 2020 har det NNIT-ejede Scales lukket sine datterselskaber i Norge og Sverige. I stedet fokuserer ERP-selskabet udelukkende på Danmark de næste par år, forklarer, forklarer CEO Hasse Bergman. Se her, hvorfor selskabet har afviklet de to nordiske enheder.
Computerworld
Sundhed.dk er klar med vaccinepas: Sådan finder du det
Regeringen har sendt et digitalt coronapas i udbud, men allerede nu kan du få adgang til et digitalt vaccinepas, der dokumenterer din vaccinationsstatus.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
"Vi var nødt til at sige til dem, at I er nødt til at sende ham hjem nu, for han begynder at knække"
White paper
Salesforce er blevet populær hos IT-kriminelle – luk sikkerhedshullerne før det går galt
Mange bygger en stor del af deres IT-strategi på Salesforce, men glemmer at sikre cloudplatformen. Læs her, hvordan du forebygger ødelæggende angreb og kritiske datatab.