På besøg i tre Fona-butikker: Fire kunder købte tilsammen én cd og ét iPhone-cover

Reportage: Tag med Computerworld for finde forklaringen på den hæderkronede elektronikædes aktuelle krise, som i sidste ende kan koste hundredevis af job.

Metalgitteret ruller op præcis klokken 10:00. Fona er klar til at tage imod dagens kunder.

Vi er i butikscenteret Herlev Bymidte. Sammen med supermarkedet Føtex er Fona en af de butikker, man lægger mærke til.

En lille håndfuld kunder trisser ind, men fylder ikke meget på de mange kvadratmeter.

Et ældre ægtepar køber et tv-kabel, mens andre bladrer sig igennem udbuddet af dvd-film eller promenerer langs udstillingsvæggen med lydanlæg og fladskærms-tv.

Måske er det uretfærdigt at bedømme Fonas apeal til kunderne ved at se på butikken i Herlev på en søvnig onsdag formiddag. Men efter et kvarters tid er de fleste kunder gået igen.

Det er onsdag formiddag i vinterferien, og Computerworld søger på første hånd efter en forklaring på den nedtur, som lige nu truer med at gøre en ende på et af ikonerne i dansk detailhandel - butikskæden Fona.

Den kan du læse mere om her: Overblik: Fona står på afgrundens rand - er en redning overhovedet mulig?

Det spurgte vi om
Hvilke varer køber kunderne, og hvad tænker de om de problemer, som Fona står midt i? Og hvordan ser de på udsigten til at Fona skal fortsætte i en stærkt beskåret udgave, hvis kæden da ikke ender med at lukke helt?

Computerworld vil også gerne tale med frontmedarbejderne i butikkerne og høre deres tanker om Fonas situation, hvad kunderne efterspørger, og hvordan Fona skal klare sig i den skarpe konkurrence.

Det skal vise sig at være sværere end forventet. Det vender vi tilbage til

Klokken falder i slag
Om godt en uge falder klokken i slag for Fona.

Det vil så vise sig, om kædens ejere kan blive enige med kreditorer og nye investorer om en model for at drive selskabet videre i en mere eller mindre beskåret udgave.

I slutningen af januar måtte Fonas moderselskab F Group gå den tunge gang til Sø- og Handelsretten for at bede om en "time-out".

Målet er en rekonstruktion af virksomheden, som udover 56 butikker fordelt over hele landet også omfatter et centralt reparationsværksted. Sidste frist er 29. februar.

Lykkes operationen ikke, truer en konkurs, der i yderste konsekvens kan koste de omkring 700 medarbejdere jobbet.

Læs mere om Fonas krise: Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Hylderne bugner

Problemerne i Fona springer dog ikke i øjnene, når man ser på butikken i Herlev.

Der er varer på alle hylder - fra kabler og stik til pc'er - og på væggene hænger det obligatoriske udvalg af fladskærms-tv og andre gode sager.

Eneste antydning af problemer med leverandører er en hylde med oplevelses-gaver fra Good Times, hvor et skilt uden videre forklaring fortæller, at man ikke kan købe de udstillede varer.

Chefen for Herlev-butikken hilser venligt på Computerworlds udsendte, men vil ikke svare på vores spørgsmål om Fonas fremtid, konkurrencen med butikstemplerne hos Elgiganten og Power eller hvem, der under rekonstruktionen leverer varer til Fona.

Han henviser i stedet til Fonas hovedkontor.

De få bemærkninger, som Computerworlds udsendte i løbet af dagen lægger øre til, viser dog, at Fonas ansatte trods de dystre udsigter har en loyalitet over for deres arbejdsplads, der er mindst lige så stor som troen på at Fona overlever.

"Jeg har købt en CD"
Efter Herlev Bymidte er næste stop butikscenteret Sillebroen i Frederikssund.

Computerworld taler her med Søren Larsen, der sammen med sin kone er kørt de 10 kilometer fra Jyllinge for at købe ind.

Han har hørt lidt om Fonas aktuelle problemer, og ud over Fona her i Frederikssund, kender han også butikkerne i Roskilde og Holbæk, hvor han jævnlig slår vejen forbi.

"I dag har jeg købt en cd med musik fra "Toppen af Poppen". Jeg synes, at Fona er en ok butik. Jeg kommer og kigger efter cd'er, men det er nu ikke altid, jeg køber noget," siger han.

En anden gæst i butikscenteret i Frederikssund er Karim Graini.

Han bor til daglig på Amager og kender Fonas butikker der.

I dag har han taget vejen fra sommerhuset i Liseleje sammen med sønnen Noah og nevøen Nikolas.

De kigger efter spil til PlayStation og film, der kan bidrage til sommerhushyggen. Men lige i dag har han ikke købt noget.

Han har hørt lidt om Fonas problemer, og det har overasket ham.

"Jeg er fra den generation, hvor man går i Fona, hvis man skal have noget ordentligt. For mig har Fona altid været der. Men selskabet er måske ikke fulgt med tiden. Og jeg kunne selvfølgelig lige så godt gå på nettet eller i Elgiganten," lyder det fra Karim Graini. Lige som i Herlev er omkring halvdelen af gulvarealet i Frederikssund-butikken optaget af metervis af hylder med dvd- og Blue Ray-film samt spil til PlayStation.

Lige ved indgangen kigger Hanne Hansen interesseret på sit barnebarn, der hjemmevant swiper rundt på en iPad.

"Vi kigger bare. Mathias er ved at vise farmor, hvad han ønsker sig," fortæller hun.

Ligesom i Herlev ønsker den lokale butikschef ikke at svare på Computerworlds spørgsmål.

Da den udsendte journalist presser på og gentager sine spørgsmål, bliver han afbrudt af en herre fra Fonas hovedkontor, som tilfældigvis befinder sig i butikken og har overhørt samtalen.

Beskeden er klar: Fona bryder sig ikke om, at Computerworld "udfordrer" butiksmedarbejderne til at udtale sig om Fonas krise.

I stedet skal jeg tale med hovedkontoret, siger han.

Turen går videre til Hillerød
Sidste station i Computerworlds tur i Fona-land er Slotsarkaderne i Hillerød.

Det er slående, så meget denne butik ligner de to tidligere stop på turen. Film, spil og cd'er dominerer førstehåndindtrykket - i skarp kontrast til de pc'er, fladskærme og lydanlæg, som også prismæssigt ligger et helt andet sted i forbrugernes bevidsthed.

Skilte i vinduet lokker med "Cool dage" og "Hotte priser", mens rapperen Snoop Dogg med guldbelagte tænder og et trefingers-håndtegn vil have os til at vælge Fonas tele-butik, som drives i samarbejde med tele-selskabet 3.

Ved 14-tiden er der omkring 20 kunder i Hillerød-butikken.

Sammen med Jonas har Jette Larsen været inde i butikken, og har da også købt en lille ting med hjem.

"Vi har købt et iPhone-cover, og så har vi været inde for at se hvad en PlayStation 4 koster. Jeg kommer i butikken en gang imellem for at kigge på Playstation-spil. Jeg købte et sidste år, fordi det var billigere end i Bilka," fortæller Jette Larsen.

Hun har ikke hørt om Fonas aktuelle problemer, før Computerworld fortæller om det.

Til gengæld er hun hurtigt klar med en forklaring, der minder meget om, hvad kloge journalister og eksperter i detail-handel tidligere har meldt ud.

Læs også: Konkursen truer: Derfor er det gået helt galt for Fona

"Fona spreder sig måske over for meget. I stedet skulle man måske specialisere sig med færre varetyper og så have et større udvalg, man kunne vælge imellem. Så ville man mere præcis vide, hvad det er, Fona står for. Jeg går ikke i Fona for at købe en bestemt ting, og derfor bliver mine indkøb også sådan lidt mere spredt fægtning," siger hun og giver et eksempel fra sine egne indkøb.

"For to år siden købte jeg et fladskærms-tv i HiFi-Klubben. De havde præcis den model, jeg ville have. Jeg bestilte på nettet og fik det leveret direkte hjem."

Læs også:

Storaktionær trækker sig fra kriseramte Fonas bestyrelse - se hans kryptiske begrundelse

Her er de mulige - og mest sandsynlige - købere af Fona



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Kør digitalt med the Internet of Things
Digitalisering er skabt for kunderne. Den eneste grund til at teknologi er afgørende i den digitale udvikling, er at kundernes præferencer og adfærd, mere end nogensinde før, er drivkraften bag virksomhedernes teknologiske valg. Bliv klogere på digitalisering i dette white paper.