Artikel top billede

Anklager Uber for udspekuleret strategi i retten: Satser på spam og forhaling

Det er ikke noget tilfælde, når Ubers retssag i Danmark bliver trukket i langdrag. Det er sandsynligvis led i en større global strategi, lyder anklagen.

Det er ikke kun i Danmark, at Ubers entre på markedet har været årsag til retslige efterspil.

Uber har været mødt med lignede sager over hele verden, og senest har det betydet, at Uber i Sverige har måtte lukke for tjenesten UberPop.

Alle steder imødegår Uber dog retssagerne med en næsten identisk strategi, forklarer den amerikanske analytiker Brook Taye, der har fulgt Ubers ekspansion på det amerikanske marked på nærmeste hold.

Brook Taye er ansat hos det amerikanske advokatfirma Windels Marx Lane & Mittendorf, hvor han især har klienter med tilknytning til taxibranchen i New York, og det er derfor også vigtigt at understrege, at han ikke er nogen neutral iagtager af området.

Dansk metode bruges over hele verden

Brook Taye er ikke overrasket, da Computerworld fortæller ham om den danske retssag mod de seks Uber-chauffører, der for nylig blev udsat efter, at det første retsmøde trak i langdrag.

Han forklarer, at han oplever det som et klart mønster i retssager, der vedrører Uber.

"Uber ved, at de bliver ramt af søgsmål fra højre og venstre. Derfor er det i Ubers interesse at trække sagerne i langdrag i håbet om, at den offentlige mening i mellemtiden svinger i deres retning," siger han til Computerworld og uddyber:

"Vi kan se, at der i USA i øjeblikket er omkring 50 retssager, der involverer Uber, og når vi gennemgår dem, kan vi se, at det i et meget stort omfang bliver stillet spørgsmål til retten og indgivet begæringer om, at sagen bliver udsat eller afvist. Alt sammen noget, der har den konsekvens, at sagerne bliver forhalet."

Ifølge Brook Taye sker det som regel ud fra en filosofi om, at Uber står stærkere rustet til retssagerne, hvis tjenesten får tid til at vokse og blive en så naturlig og uundværlig del af hverdagen for byens borgere, at lovgiverne ikke tør gribe ind over for dem.

Han forklarer, at det blandt andet er en taktik, som Uber forfølger i den amerikanske storby Chicago, hvor bystyret i øjeblikket bliver sagsøgt for at tillade, at Uber fungerer under andre regler end den etablerede taxibranche.

"Her er det meget tydeligt, at Uber er meget tilfreds med, at den retslige proces fortsætter, uden at der falder afgørelse, fordi det giver Uber tid til at vokse sig endnu stærkere," siger han.

Læs også: Her er advokaternes tre trick i Uber-sagen til at trække tiden ud

Dramatisk effekt

Når Uber går ind i en ny by, har det omgående og dramatisk effekt på taximarkedet, og i mange tilfælde bliver både taxibranchen og de lokale myndigheder taget med bukserne nede af den populære tjenestes hurtige fremrykning. 

"Efter højest tre måneder begynder det at gøre ondt på taxaindustrien. De enkelte taxichauffører vil især opleve at antallet af ture til og fra lufthavnen og til og fra de store kontorområder vil falde markant," siger Brooke Taye og tiføjer:

"Ofte går det så hurtigt, at taxiindustrien først for alvor vågner op, når det er for sent, og det er svært at kæmpe imod."

Uddeler gratis ture

Ubers entre på markedet i den amerikanske hovedstad Washington DC er ifølge Brook Taye et godt eksempel på, hvordan Uber eksekverer den hurtige fremrykning. 

Det første, der sker, er som regel, at Uber på sin blog og i lokale medier annoncerer, at "Uber er kommet til byen."

"I Washington DC startede Uber med at sende en masse biler på gaden og uddele gratis ture. På den måde opbyggede de hurtigt en stor brugerbase, som åbenlyst godt kunne lide Uber, fordi Ubers service var bedre, når du sammenligner med nogle af byens taxier, der ikke altid var rene, og hvor det kunne være besværligt at få lov at betale kreditkort," siger han. 

Læs også: Uanset hvad Københavns Byret kommer frem til, vil Uber ende som den store vinder

Men da byen efter noget tid begynder at slå ned på Uber-chaufførerer, der ikke overholder byens taxireglementet, sker der noget interessant. 

Pludselig får medlemmerne af byrådet tusindvis af e-mails fra Uber-brugere, der trygler dem om at bevare tjenesten i byen. 

I langt de fleste tilfælde var det ifølge Brook Taye enslydende mails, som Uber opfordrede sine brugere til sende til lokale byårdsmedlemmer. 

"Byrådsmedlemmer, der nærmest aldrig tidligere havde modtaget mails fra en borger, oplevede, at de pludselig modtog 5.000 eller 6.000 mails i løbet af meget kort tid. I mange tilfælde må byrådsmedlemmerne kæmpe hårde og tætte kampe for at få deres sæde i byrådet, og de er naturligvis bekymrede ved udsigten til at skulle gå ind i en valgkamp, hvor der er tusindvis af borgere, som vil være tilbøjelige til ikke at stemme på dem på grund af Uber," siger han

Jagter kritisk masse

Ifølge Brook Taye er det fremgangsmåde, som Uber ikke bare bruger i Washington DC, men i langt de fleste byer.

Han mener, at det er helt åbenlyst, hvad strategien er: 

"For Uber handler det om at opnå kritisk masse, og derefter forsøger de at aktivere den kritiske masse og bruge den som deres talsmænd. Det sker gennem sociale medier, og som vi har set gennem e-mail-kampagner," siger han

I langt de fleste tilfælde bygger kampagnen på det samme narrativ, der ifølge Brook Taye lyder nogenlunde sådan her: 

"Uber fortæller en historie om, at byrådet forsøger at beskytte en korrupt taxibranche mod en innovativ forretningsmodel, der giver borgerne en fantastisk tjeneste til en billigere pris," siger han.

Computerworld har tilbudt Uber at svare på Brook Tayes anklager om, at virksomheden bevidst forsøger at forhale retssager.

I en mail fra Ubers nordiske kommunikationschef Oliver Carra oplyser virksomheden følgende:

"Domstolene vælger, hvornår sager skal for, men ikke hvilke sager. Kompleksiteten i sagerne betyder, at det kan tage tid. Specielt i forhold til, at der er tale om regulativ udvikling og et voksende ønske om at modernisere love, som kom til før internettet, for slet ikke at tale om Uber." 

Læs også:

Efter nederlag i retten: Uber lukker populær tjeneste i Sverige

Uber har udvikler-kontor i Aarhus: "Vi skal bygge et system, der skalerer til hele planeten"

Her er Ubers nye selvkørende "superhelte-bil"