Artikel top billede

Derfor ender du altid med at høre det samme musik på Spotify

Klumme: Streamingtjenesternes store udbud har en overraskende bivirkning: Modsat hvad man skulle tro, ender man ofte med at høre det samme musik igen og igen. Det er der en god forklaring på.

Det virkede som en åbenbaring, da jeg for efterhånden en del år siden fik et Spotify-abonnement for første gang.

Pludselig havde jeg verdens største musiksamling ved mine fingerspidser, og jeg kunne næsten uden begrænsninger lytte til præcis, hvad jeg ønskede. 

Men efter noget tid gik det op for mig, at jeg lyttede til stadig mindre nyt musik.

Min motivation til at dykke ned i ny musik var ganske enkelt blevet mindsket i takt med, at udvalget var steget.

Du kender måske også fænomenet: For takket være de nye streamingtjenester har vi alle i dag adgang til mere musik og flere film end nogensinde før. 

Men ofte ved vi ganske enkelt ikke, hvor vi skal begynde, og hvor vi skal slutte, så i stedet for at opdage ny musik, ender vi med at høre de samme få numre igen og igen.

Har du det også sådan, kan vi dog berolige dig med, at det ikke er dig, det er galt med.

Valgmulighedernes paradoks 

Fænomenet har et navn. Det kaldes for The Paradox of Choice.

Valgmulighedernes paradoks.

Det er tale om paradoks, fordi de fleste mennesker har en grundlæggende forståelse af valgmuligheder som en positiv ting: 

Jo flere valgmuligheder livet tilbyder os, jo bedre bliver vores liv.

Men ifølge den amerikanske psykolog og forfatter Barry Schwartz, der har skrevet bogen The Paradox of Choice, er det langt fra så simpelt.

For ifølge ham kan vi blive ængstelige og direkte handlingslammede, hvis vi bliver udsat for alt for mange valg, hvilket kan betyde, at vi bliver demotiverede og måske slet ikke får truffet et valg.

Det fortalte han blandt andet i en TED-Talk om emnet i 2005. 

Men problemstillingen bliver stadig mere aktuel i takt med, at digitaliseringen åbner nye muligheder for os. 

Vi skal eksempelvis blot få år tilbage, før vi kun skulle vælge 
mellem måske blot 100 musikalbum, der stod på vores reol eller var lagret på vores iPod.

Og i stedet for at skulle bladre gennem et Netflix-bibliotek, lod vi tv-kanalernes program-planlæggere vælge for os.

Mange af os har formodentligt oplevet at skulle se en film med familie og venner på Netflix, hvorefter vi ender med at bruge den halve aften på at beslutte, hvad vi skal se.  

Det er måske også forklaringen på, at mange mennesker stadigvæk foretrækker at se eller gense en gammel film på DR lørdag aften i stedet for selv at finde en film på Netflix.

De største bliver større

I en hyldest artikel til iPoden som websitet The Ringer bragte tidligere på sommeren blev "the paradox of choice" også berørt. 

Her henviste artiklens forfatter til bogen Blockbusters fra 2013, der viser, at de mange valgmuligheder som streamingtjenster tilbyder først og fremmest har været en fordel for de største navne på musikscenen.

Paradoksalt nok har konsekvensen af de digitale musiktjenester fremmach og det øgede udbud været, at branchens største kunstnere har konsolidert deres magt.

Streamingtjenester vil løse problemet med algoritmer

Men hvad kan virksomheder lære af dette fænomen?

Ifølge Barry Schwartz er en del af læren, at vi må forstå, at valgmuligheder ikke er en dårlig ting.

Det er bedre at have nogle valgmuligheder end ingen valgmuligheder. Problemet opstår derimod, hvis vi har alt for mange valgmuligheder.

Der findes der ifølge ham et "sweets pot" mellem det at have ekstrem valgfrihed, og det ikke at have nogle valg.

For at ramme dette "sweet spot" behøver vi dog ikke at mindske udbuddet af valgmuligheder. Så i stedet kan vi med fordel lad os inspirere af, hvordan streamingtjenester som Netflix og Spotify samt webshops som Amazon forsøger at løse problemet. 

De forsøger via algoritmer at skræddersy et overskueligt udbud, der matcher den enkelte brugers smag. 

Netflix var blandt andet first-movere på området, da virksomheden i 2006 udskre en konkurrence, hvor streamingtjenestens stifter Reed Hastings udlovede en dusør på en million dollar til dem, der var i stand til at udvikle den bedste anbefalesesalgoritme til tjenesten, som på det tidspunkt endnu ikke var begyndt at tilbyde streaming. 

Siden da har også Spotify fulgt trop.

Sidste år lancerede siden den såkaldte Discover Weekly-funktion, hvor tjenesten takket være en algoritme hver uge udvælger et begrænset antal numre, der matcher den enkelte brugers musiksmag.

Og for nylig har Spotify lanceret Release Radar, der er en lignende funktion, som dog kun udvælger nye sange.

Apple fremhævede ligeledes ved lanceringen af streamingtjenesten Apple Music den såkaldte "til dig"-funktion, der gennem en blanding af intelligente anbefalinger og menneskeskabte spillelister forsøger at anbefale musik til dig.

Læs også: 
Hvor hulen finder jeg den perfekte streaming-løsning til den ultimative sportssommer? 

Fem streaming-gadgets som kan gøre dit fjernsyn ekstra smart