Artikel top billede

HP: Sådan kan du udnytte krisen til egen fordel

Reportage: Det gælder om at udnytte finanskrisen til at skabe innovation, der kan knække konkurrenterne, lyder det fra Hewlett-Packard.

Wien, Østrig: Det er med en alvorlig mine, at senior vice president for Software & Solutions, TSG, Tom Hogan, indtager scenen ved Hewlett Packards årlige softwarebrugerkonference, HP Software Universe 2008.

"Vi står midt i en finanskrise. Det er på samme tid en interessant og usikker tid. Men det er samtidig den bedste mulighed for en virksomhed til at investere i fremtiden," siger Tom Hogan.

Han henviser til en analyse fra IDC, der forudser mere end en halvering af væksten i it-investeringer fra 5,9 procent til 2,6 procent.

"Men som vi ser det, er det ikke 'worst case scenario'. Der kan gå tre år, før vi vender tilbage til den gode vækst, vi havde i 2007," siger Tom Hogan til de mange tilhørere.

I alt er der samlet godt 3.000 deltagere til HP-konferencen i Wien i Østrig.

Innovation frem for nedskæringer

"In the time of crisis the best companies innovate," lyder det videre fra Tom Hogan.

Innovationen skal dog ikke stå alene, mener han.

Og her kommer HP's software ind i billedet.

HP's løsninger inden for it management, information management og business intelligence kan nemlig hjælpe kunderne til at blive mere kosteffektive, hvilket vil frigøre ressourcer til at innovere, lyder det fra selskabet.

Af den samlede omsætning på godt 118 milliarder dollar i seneste regnskabsår udgjorde softwareforretningen i HP lige over tre milliarder dollar. Til gengæld var indtjeningen på software på 460 millioner dollar.

Skønt HP's softwaredivision altså endnu blot er en lille del af den samlede HP-forretning, der også omfatter en hardware- og en servicedivision, mener man alligevel hos HP, at man har noget at byde på.

Selskabet er nemlig med en række opkøb gennem de senere år gået fra at være et selskab, der sælger produkter til et selskab, der leverer løsninger, lyder det.

Penge skal der til

Men det koster mange penge at tage det spring.

Faktisk har HP brugt milliarder af kroner de sidste par år, så selskabets tredje ben, softwaredivisionen, kan få noget at gå på.

Selskabet har således opkøbt flere selskaber, herunder softwareselskabet Mercury Interactive, der udviklede og testede forretningssoftware.

Købet betød, at HP kom op blandt de ledende, når det handler om software til optimering af forretningssoftware, business technology optimization (BTO).

Og senest er også EDS blevet føjet til rækken af HP-indkøb. Købet af serviceselskabet til godt 70 milliarder kroner gavner også softwareforretningen i den forstand, at HP nu udover salg af software også kan være med i implementeringsfasen af den solgte software.

Dermed har HP de sidste tre år brugt over 100 milliarder kroner på opkøb og fusioner for at gøre selskabet til en virksomhed, der sælger løsninger, mere end blot produkter.

Men som Tom Hogan i sin afslutningsreplik sagde:

"Don't waste a crisis".




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere