Avatar billede Freja333 Praktikant
21. juni 2016 - 14:43 Der er 2 kommentarer

Brugte forkert oplader i 3 måneder?

Hej eksperter
I går afleverede jeg min computer i data discount, idet min computer ikke længere ville oplade. Jeg havde knap 3 måneder forinden haft samme problem og havde købt en ny oplader, da jeg troede, det var den, der var i stykker (dog i en anden computer butik). Inde i butikken prøver de at oplade den med en af deres opladere og nu vil computeren gerne oplade. Jeg forklarede at samme problem skete for knap 3 måneder siden og de vil derfor kigge på computeren, da jeg evt kan få den repareret på garantien.

Ca 45 minutter senere bliver jeg ringet op, og de siger, at jeg har brugt et for lille oplader stik, som har gjort, at pinden i computeren er blevet bøjet. Man kan godt oplade på computeren med et 'rigtigt' størrelse stik, men i løbet af 2 måneder, vil man have ødelagt stik indgangen og vil derefter overhovedet ikke kunne oplade computeren, siger de. Fordi jeg har brugt et forkert stik dækker garantien ikke.

Nu er mit spørgsmål om man virkelig godt kan bruge et forkert stik i 3 måneder? Da jeg købte den nye oplader havde jeg computer og gammel oplader med inde i computerbutikken, og der mener jeg altså, at vi sammenlignede stikket på den gamle oplader og den nye og at de var identiske.

Min computer er en Asus zenbook ux305 hvor strømstikket er mindre end ved de fleste andre Asus modeller.

Undskyld den lange udredning, men jeg håber i kan forklare mig hvordan det hele hænger sammen.
Venligst Freja
Avatar billede claes57 Ekspert
21. juni 2016 - 15:52 #1
Du skal måle (nøjagtigt) den oplader, du brugte, og den originale. Er de ens, så holder butikkens forklaring ikke. Og jeg tror ikke på, at butikken kan afgøre nu, at stik vil knække om 2 mdr.
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. juni 2016 - 17:42 #2
Jeg har selv oplevet det beskrevne problem, så ja, det kan godt lade sig gøre. Og stikket på PC'en blev ødelagt, som du også har fået oplyst. Jeg valgte at flytte alt over på en ny PC, da reparation ikke kunne betale sig i forhold til hvad jeg havde givet for PC.