Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
18. juli 2016 - 22:22 Der er 14 kommentarer

Ingen internetforbindelse når jeg har sat min router op

Hej jeg er flyttet ind i en studielejlighed og har haft net med en gammel router jeg har lånt. Nu er jeg blevet nød til at finde min egen hvor når jeg har sat den op gennem quick setup ikke giver noget signal. altså på den måde at der ingen internetforbindelse er. og det virker fint hvis jeg tilslutter min pc direkte i væggen. bruger windows 10
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2016 - 06:39 #1
Din udbyder kender pc, og så kan det tage 10-15 minutter før router for forbindelse. Så sæt router til, og vent. Gør det i dagtimer, så du evt kan ringe til udbyders hotline og for dem til at kontrollere, at der er hul igennem.
Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
19. juli 2016 - 10:07 #2
nu har jeg prøvet det hjalp desværre ikke.

hvis der mangler nogle oplysninger til at finde problemet så bare spørg.

der står ingen internetforbindelse, sikret. og når jeg kigger inde på min router settings kan den ikke/er lang tid om, at finde en IP til WAN men ikke noget problem med LAN ved ikke om det kan sige noget.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2016 - 10:36 #3
Lan er internt i huset, så det er hurtigt. WAN er den til udbyder, og den bør være hurtig, men har åbenbart et problem. Så med router koblet på, ring til udbyders support.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. juli 2016 - 11:42 #4
Har du set om trådløs net symbol nederst til højre på proceslinje er "online". Hvis der er en lille "klat" på dette symbol, kan du klikke på symbolet, og logge in.
Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
19. juli 2016 - 11:58 #5
Der er ingen klat men problemet er også når jeg tilslutter med ethernet. der er bare en gul trekant. men har skrevet til mit boligselskab for at høre dem hvem jeg skal ringe til eller om de selv har en der kan hjælpe.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. juli 2016 - 12:20 #6
Prøv at åbne Netværks og delingscenter: (Højreklik på trådløs symbol på proceslinjen)
Klik på Forbindelser, vælg Egenskaber, marker TCP/IPv4, klik på egenskaber. Se om PC har indsat 127.0.0.1 som DNS. Hvis det er tilfældet kan du ikke lokke på dit netværk. Marker Automatisk DNS.
Computer indsætter i visse tilfælde selv 127.0.0.1 hvis netværksadgangen er/har været afbrudt.
Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
19. juli 2016 - 12:29 #7
Uvanga den var allerede sat til automatisk DNS.

Det der undre mig er hvorfor den router jeg lånte af min kæreste som havde været sat op hos hende og så virkede den også fint hos mig. men kan ikke få denne her til at virke selvom den er helt ny. så tror selv uden nogen erfaring inden for området at det er en indstilling på routeren.
Avatar billede Uvanga Ekspert
19. juli 2016 - 12:32 #8
Da du bruger windows 10, vil det ligeledes være en god ide at fjerne flueben for strømbesparelse.
Gå til:
Enhedshåndtering - Netkort - Klik på aktuel netkort, fjern flueben ud for strømbesparing. Så undgår du at windows på et senere tidspunkt indsætter 127.0.0.1
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2016 - 13:45 #9
Det er muligt, at din internetudbyder ikke har sat en dhcp op - i dette tilfælde kan din router vente virkeligt længe for at få en ip-adresse (dog er det lang tid siden jeg har set så noget)
Ellers skal du måske dobbeltjekke kablerne.

Jeg er lidt forvirret over, at du skriver i nr.2 at "lan er der ingen problem" - vil det sige, at din router faktisk ikke er en dhcp, men modtager en ip via lan?
Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
19. juli 2016 - 13:53 #10
altså min router sidder direkte ind i væggen gennem et LAN kabel og ikke et modem. og har internetadgang når jeg sætter min pc direkte i det stik. men ligeså snart jeg skal have routeren som mellemled så går det galt.
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2016 - 14:00 #11
Og hvis du så kigger på routern - får den en ip-adresse?
Og er din Router sat op som DHCP server (og når du sætter comptueren til routeren - får du så en ipadresse på din Computer?)
Når du har sat din Computer til Routeren, og din Router til vægen kan du evt. prøve at lave en Ping:
Åbne Kommandoprompt (højre musetryk på Windowsikonet i venstre side -> kommandoprompt)
Her skriver du først
ping www.google.dk
derefter
ping 8.8.8.8
her plejer man at kunne se, om der er noget forkert ved dns-indstillinger
Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
19. juli 2016 - 14:25 #12
Nu har jeg prøvet hvad du sagde. Ja den står som DHCP enable og da jeg prøvede at ping kom dette. og den fik en IP adresse denne gang har dog taget meget lang tid nogle af de andre gange jeg har prøvet.

C:\Users\Chrstian>ping www.google.dk
Ping request could not find host www.google.dk. Please check the name and try again.

C:\Users\Chrstian>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.0.1: Destination net unreachable.
Request timed out.
Reply from 192.168.0.1: Destination net unreachable.

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 4, Received = 2, Lost = 2 (50% loss),
Jeg prøvede også en ekstra gang hvor den kun fik 1 ud af 4
og kunne ikke lige finde ud af om jeg fik en ip adresse på min computer
Avatar billede Christian Rasmussen Praktikant
19. juli 2016 - 14:31 #13
Det her er så når jeg har sat min computer direkte i væggen i stedet for gennem routeren.
Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 21ms, Maximum = 21ms, Average = 21ms

C:\Users\Chrstian>ping www.google.dk

Pinging www.google.dk [216.58.211.131] with 32 bytes of data:
Reply from 216.58.211.131: bytes=32 time=43ms TTL=50

Ping statistics for 216.58.211.131:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 43ms, Maximum = 43ms, Average = 43ms
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2016 - 07:51 #14
I det samme Cmd-vindue, når du skriver
ipconfig
får du din ip-adresse - hvis den begynder med "169.254" har din router ikke nogen dhcp-servicen tændt.
Det kan selvfølgelig også være, at din Internetudbyder ikke tillader flere enheder - der skal man først ind på deres hjemmeside, logge sig på og slette nogen gamle maskiner, som ikke skal på nettet længere --> måske du kan kigge på din router og slår "mac-spejl" (eller noget i den stil) til - Den tager så den mac-adresse fra din Computer og bruger den til at registrer sig selv på nettet