01. marts 2024 - 16:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

windows server 2022

haj vi Har gået Fra windows server 2016 til windows server 2019 og vii er i gang med at sette active directory op til domæne så vi kan logge på med windows pro computer i den gamle server windrows server 2019 har vi bruget til connector til at sette computer på domænet  men windows server connector er fjernet fra windows server 2019 jeg har set en video på youtube om det men der  siger de at man skal sette en dhcp server op med static ip det gøre jeg også men når jeg setter static ip på netkortet så mister jeg internetforbindelsen
hvordan setter jeg det på unden at miste internetforbindelsen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. marts 2024 - 11:00 #1
Jeg kender ikke til "Windows Server Connector", så ingen råd til det I er i gang med...

Men din internetforbindelse kommer jo nok gennem en router? - og ikke direkte ind på serveren?

Denne router har formentlig indbygget en DHCP-server, og enten skal den slås fra, eller også skal du give serveren en statisk IP adresse i samme område som routeren ville gøre - og så fortsat lade routeren være DHCP server.

Er der ikke nogen router, er det IP adressen fra selve internet-udbyderen der skal sættes - og har man ikke statisk (fast) IP adresse her, vil det ikke kunne virke. Så er du nødt til at sætte 2 netkort i serveren - ét til internet forbindelsen, og så et andet til LAN forbindelsen. Men så skal du samtidig sætte en bro op mellem netkortene, så serveren kan lade trafik fra LAN fortsætte ud på WAN (internettet).
02. marts 2024 - 14:03 #2
jeg har en udm router på serveren 192.168.1.1

og jeg har køn et netkort i serveren
men i windows server 2016 kunne man godt
jeg har prøvet og set om man kan fine en video på tyutube men den kunne jeg ikke
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. marts 2024 - 12:08 #3
Din post virker en anelse forvirrende, men nu prøver jeg først at tolke lidt på den:

Fra din ISP's fiberbox går der kabel til WAN-porten på en UDM.
Fra en LAN-port på UDM'en går der et kabel til en Windows-server.
Klienter kan kobles til enten LAN-porte på UDM'en eller en switch under den.

Windows-serveren er sat op som AD-DC med DNS og DHCP?

Hvis AD'et var funktionelt i det gamle setup, havde det været nemmest at indmelde den nye server i det gamle AD, flytte roller og nedlægge den gamle server.

Hvis I kører et NYT AD op på den nye server, skal rollerne selvfølgelig spille, men der er ingen vej udenom at indmelde hver enkelt klient, ligesom det kan blive lidt interessant med dataflytning (roller og rettgheder).
03. april 2024 - 22:48 #4
Hej jeg fik den til at virke. En sat server DNS server ind i Client pc’erne så kunne jeg logge på