Avatar billede jhjorsal Mester
30. marts 2024 - 00:47 Der er 1 kommentar

Status via Angry IP Scanner

Jeg er på et skib hvor vi har flere netværk, men mit spørgsmål relater sig kun til det ene, og er af mere oplysende karakter end et direkte spørgsmål, for at blive lidt klogere på netværk.
Hvis jeg kører en AngryIpScanner på alle IP adresserne i netværket, for jeg et resultat hvor de fleste er røde,  og der sidder jo ikke noget på netværket med de ip adresser - så det er fint nok. Så er der nogen der er grønne, og dem har jeg også kontakt med, og kan se hvad port de lytter på. Men de blå forstår jeg ikke, dem har jeg nogle stykker af, og den ene er en pc med en sprit ny installation af Windows som pt ikke laver noget som helst, hvorfor er den blå - den er jo ikke for optaget til at kunne svare ? og lytter på port 80 og 443 når jeg laver en netstat -nt. De andre jeg har på netværket som er blå, burde også kunne svare for jeg har andre pc`er som laver det samme, men som kan svare - både Linux og Windows maskiner.
Der ud over undre jeg mig over at der er nogle både med blå og grøn status hvor jeg kan se hostname, og nogle med både blå og grøn status hvor jeg ikke kan se hostname, igen både med Linux og Windows maskiner, hvor henter AngryIpScanner hostname fra. Jeg har også en printer, som da den blev installeret fik Mac adressen som hostname, så var jeg først inde og ændre navnet et rumnavn i printeropsætningen på printeren, så ændrede jeg det i routeren da den fik fast IP adresse, og sidst i egenskaber på printerdriveren på en af de pc`er der har den installeret (den samme som jeg kører AngryIpScanner på) men stadigvæk - når jeg kører en scanning med AngryIpScanner så hedder den Mac adressen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2024 - 10:08 #1
Du kører "netstat -nt" på maskinen selv, og den siger at port 80 og 443 er åbne - korrekt? Men der er vel også en firewall - hvis den lukker for adgang udefra ser din scanner dem ikke.

Eventuelt prøv at slå firewall fra, og prøv igen. Hvis du må.