Avatar billede Olle Praktikant
19. marts 2024 - 16:46 Der er 6 kommentarer

Lan porte

Hej jeg prøver og sætte Lan kabler op til 2 pc’er og internet, internet er i port 1 på fiberboksen og så et kabel i port 2 til en pc, men når jeg sætter et stik i port 3 eller 4 virker de ikke, har købt helt nye kabler så det er ikke problemet så ville høre om der var nogen der vidste noget om det eller om jeg skal kontakte udbyderen
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2024 - 16:51 #1
Fra fiberboksen skal du gå til en router. Der er kun én udgang, der virker til internet. De øvrige kan være reserveret til TV eller telefon. Der er ikke en DHCP server i fibermodem.
Avatar billede Olle Praktikant
19. marts 2024 - 17:03 #2
Der gør jeg også, men kører jeg et kabel fra routeren til en pc kommer der kun 200 i up og download, og den der sider i port 2 på fiberboksen kommer med 1000
Avatar billede claes57 Ekspert
19. marts 2024 - 18:01 #3
din router deler nok de 1000 op på 4 lan og 1 wifi
med lidt held, så er der en indstilling i router, så de 5 slås om adgang, så den ene, der kører får 100%.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. marts 2024 - 22:24 #4
Måske skulle du overveje at fortælle hvilket selskab og hvilket fibermodem der er tale om, så der ikke skal gættes i øst og vest, da de forskellige selskaber ikke bruger samme udstyr.
Avatar billede puren Ekspert
20. marts 2024 - 00:16 #5
kurtba >> det kræver jo at folk tænker sig om, nu må du jo ikke forlange urimligheder

#0 hvor tester du din forbindelse?? bemærk at din udbyder KUN skal give dig 1000Mbit til centralen, at han kun har et 56K modem til omverden er din hovdepine ikke hans
Avatar billede kulawig Professor
20. marts 2024 - 11:38 #6
#5 nu ikke skræmme nye væk ...

hej Olle
som Kurba skriver så er vi nødt til at vide lidt mere inden man kan komme med kvalificeret råd
1. hvilken udbyder
2. kan du se model på dit fibermodem
3 hvilken router har du
4. hvordan måler du hastighed

men som udgangspunkt er det helt korrekt. der er kun EN netværksport i dit fibermodem, den forbinder du til Wan (port) på din router

hvis du har muligheden for det så deaktiver WIFI i dit Fibermodem og brug det i routeren..

mvh