Avatar billede Calle5463 Forsker
06. august 2016 - 14:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside for forening

Jeg har fået i opdrag, at opdatere "foreningens" hjemmeside.
Pt er jeg i gang med at lave disposition, beskrive struktur og indhold, så selve opsætningen ligger ikke lige i morgen - den har vi i øvrigt lidt midler til, så tanken er at bruge proff. den tid kommer. Men hvad skal vi holde os til at bruge?

Den nuværende side ligger hos one.com, og det er som udgangspunkt der vi bliver.

1: "Hard-core" html/php/... m.v. programmering
2: one.com's hjemmesideprogram
3: Wordpress

Pkt 1 er der vist ikke mange amatører i fb-segmentet der umiddelbart kan finde ud af, så den tror jeg kan udelukkes med det samme.
Pkt 2 bruger jeg selv jævnligt, så den har jeg sfl. derfor lidt veneration for, men hvordan er den i ft. at bruge WordPress (som jeg ikke har hands-on kendskab til - er aldrig rigtigt kommet i gang med at bruge det).

Kan jeg forvente WordPress er nemt at sætte en ny, ikke-erfaren webmaster ind i. Der sker jo jævnligt udskiftning i foreningssammenhænge, og man kan ikke altid forvente der lige er en proff. til stede.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
06. august 2016 - 14:55 #1
>hvordan er den i ft. at bruge WordPress (som jeg ikke har hands-on kendskab til - er aldrig rigtigt kommet i gang med at bruge det).

>Kan jeg forvente WordPress er nemt at sætte en ny, ikke-erfaren webmaster ind i.
ja WP er rimelig nemt at sætte sig ind i, og der er rigtig mange der anvender / udvikler til WP, så du kan få masser af hjælp.

så første valg vil være WP

one.com's hjemmesideprogram, vil du nok have problemer med at flytte til anden udbyder (ikke aktuelt pt)

Hard-core" html/php/... m.v. programmering: herer du nok afh af udvikleren mht vedligeholdelse af coden, og der kan være sikkerheds huller, der ikke lukkes
Avatar billede claes57 Ekspert
06. august 2016 - 19:38 #2
det, du skal være opmærksom på, ved at bruge et af de store (wp/joomla /andet?) er, at kodefejl i moduler hurtigere bliver kendt og udnyttet. Så sørg for altid at have opgraderet til nyeste (eller stol på, at udbyder sikrer det - bare du ved, hvem der skal sørge for det).
Avatar billede Calle5463 Forsker
06. august 2016 - 21:49 #3
Jeg indskriver lige en "pind" om sikkerhed og bach-up.
Avatar billede Calle5463 Forsker
13. august 2016 - 22:16 #4
Jeg har ingensomhelst viden eller erfaring med WP, men lige nu er det der vi lander.

Hvordan "laver" man fx en (simpel) medlemsliste (navn, adresse, tlf, email, pladsnr) hvor emailadressen kan anvendes til udsendelse af nyhedsbreve (plugin?)?
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2016 - 09:04 #5
se fx på https://da.wordpress.org/plugins/buddypress/
stort set alt findes som plugins...
Avatar billede Calle5463 Forsker
14. august 2016 - 12:26 #6
#5 - pfupfh, det da et heldagsjob at se igennem :-) Men ja, der er helt sikkert noget der kan bruges når vi kommer så langt, så det er ikke det der stopper at bruge WP

(Så også at der bl.m.a. er løsninger på backup til fx dropbox, CAPTCHA)
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2016 - 12:54 #7
det, du primært skal se efter, når du vælger plugins, er opdateringsdatoen - nogle er ikke opdateret i flere år - undgå dem, og brug kun dem, hvor folk bag koden, er aktive.
Avatar billede Mikkellundstrom Juniormester
21. august 2016 - 13:15 #8
Hej Calle

Jeg driver selv en eller flere wordpress hjemmesider, og jeg har gennem årene holdt flere kurser i WordPress. Jeg oplever kontra andre CMS-systemer, at WordPress er det mest lærenemme system blandt mine kursister sammenlignet med for eksempel Joomla. For at kunne kende til de mest basis basisfunktioner som for eksempel at oprette et nyt indlæg, ændre i menuen, lave en ny side og lignende, kan langt de fleste være i gang på under 1 time. Flere i dag har også en større teknisk viden, hvorfor det er lettere at lære folk.

Jeg kan klart anbefale Wordpress - også fordi der er så meget information om det derude, så en eventuel webmaster kan hurtigt selv Google sig til information.

Håber det gav svar!

Mvh
Mikkel
https://rengoeringshjælp.dk
Avatar billede Calle5463 Forsker
21. august 2016 - 18:03 #9
Hej Mikkel

Hvor i verden holder du kursus?
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. august 2016 - 17:49 #10
Har installeret XAMPP og dansk WordPress på pc'erne, så er igang med at få lidt hands-on erfaring

Jeg har lagt mig lidt i selen her i sommervarmen, og er ved at gennemse 2 x  en snes videoer på nemprogrammering.dk.

Det kan være der kommer en løsning længere nede i rækken af videoer, men alligevel: Hvordan/kan jeg installere - i fx. Dropbox - WordPress, så jeg kan tilgå data fra to forskellige pc'er?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
25. august 2016 - 18:13 #11
>Hvordan/kan jeg installere - i fx. Dropbox - WordPress, så jeg kan tilgå data fra to forskellige pc'er?
google "xampp database dropbox"
http://www.mysitetestyes.altervista.org/work-with-xampp-on-dropbox/
http://www.pmkelly.com/2012/07/sync-xampp-dropbox/
https://www.youtube.com/watch?v=rnTrMlztpv0
Avatar billede Calle5463 Forsker
25. august 2016 - 21:53 #12
#11 ronols, tak for linkene - de to første er dem jeg får mest ud af :-) men nået til step 3 i http://www.pmkelly.com/2012/07/sync-xampp-dropbox/ vil XAMMP pludselig ikke starte Apache. Jeg har ellers ændret til at XAMMP skal lytte på port 82!

"Problem detected!
Port 80 in use by "Unable to open process" with PID 4!
Apache WILL NOT start without the configured ports free!
You need to uninstall/disable/reconfigure the blocking application or reconfigure Apache and the Control Panel to listen on a different port"
Avatar billede Calle5463 Forsker
28. august 2016 - 23:39 #13
Nå! Nu har jeg nørklet rundt med opsætning af to pc til samme WP-database, som jeg har placeret i et friskt Google drev. Jeg kan få forbindelse til databasen fra begge pc og oprette/slette. Jeg kan få forbindelse fra bærbar til WP, og redigere hjemmesiden. Men ikke den stationære.

Mon jeg skal afslutte denne tråd og oprette en ny med ovenstående problem?
Avatar billede Calle5463 Forsker
12. september 2016 - 10:49 #14
Det der ampp-væsen fik jeg aldrig til at blive stabilt ----