Avatar billede leifbr Novice
21. februar 2024 - 07:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Tæl antal downloads

Besøgende på min hjemmeside får tilbudt at downloade forskellige pdf-filer.
Hvordan kan jeg på enkelt vis tælle antal downloads af de enkelte filer?
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. februar 2024 - 10:33 #1
Det kommer lidt an på, hvordan din side er lavet. Er det hele rent html, og med et rent link til en pdf-fil, så skal du nok ind i kontrolpanelet hos din udbyder.

Hvis derimod der er noget php eller javascript involveret kan man godt indbygge en counter i mekanismen.

Endelig, hvis siden er bygget op omkring et CMS (som fx WordPress eller Drupal), så findes der plugins, der kan hjælpe dig på vej.

Mao, jeg tror du skal skrive lidt mere om din side, for at få bedre hjælp.
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. februar 2024 - 10:35 #2
Glemte en mulighed: Hvis det er et direkte link, kan man også nogle gange bruge en link-forkorter, hvor nogle af dem tilbyder features til at se, hvor ofte de er blevet brugt.
Avatar billede leifbr Novice
21. februar 2024 - 14:39 #3
Min hjemmeside er lavet af gode gamle Frontpage med htm-filer. Udbyderen hedder  Azehosting, men deres kontrolpanel blev jeg ikke klogere af.
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. februar 2024 - 18:51 #4
Så tror jeg mit råd vil være, at tage omvejen omkring en link-forkorter. Ideen er, at i stedet for at linke direkte til pdf-filen, så linker du til en link-forkorter, der så viderestiller brugeren til pdf-filen. Brugeren vil mao. ikke mærke noget. Men udbyderen af linkforkorteren har mulighed for at tælle hvor mange gange den bliver brugt.

Jeg har tidligere selv haft stor glæde af denne udbyder:
https://is.gd/

Det er længe siden, men den ser stadig ud til at være gratis, og har funktionen "Log statistics for this link". Hvis du ikke har alt for mange downloads om måneden, ser det også ud til at denne kan bruges:
https://linklyhq.com/

...men generelt set findes der mange forskellige udbydere. Så det er bare at kigge sig omkring :-)