Avatar billede petersor Praktikant
26. august 2016 - 12:43 Der er 8 kommentarer

Hvor stor rækkevidde kan man forvente

Jeg har netop anskaffet en linksys ea9500 - baseret på de tests jeg kunne finde, skulle den være i toppen wifi router mæssigt. Jeg kunne læse at de kunne dække 400 kvm hus på 2 etager og kunne fange signalet mere end 30 m. væk - i haven.
Sød musik, men.......p.t. leverer min 9 år gamle linksys wrt300n et bedre signal.
Jeg bor i et træhus og udenfor - 10-12 m. fra routeren igennem 1 væg lavet af gips og 1 udendørs væg (mange vinduer) - kan jeg ikke fange 2,4 GHz signalet og 5 GHz signalet har meget dårlig båndbredde (hakker ved afspilning fra NAS server, som eller virker fint tæt på routeren).
Jeg har netop snakket med en Linksys supporter, som snakkede om stor forskel på huse og hvad ved jeg..........
Kan nogen hjælpe med at tilpasse mine forventninger?
Udover dårlig rækkevidde forsvinder 5 GHz signalet også hver anden time - kommer tilbage efter 1-2 min.
Jeg har prøvet en factory reset - linksys insisterede på at jeg prøver en til....

Hvis i kan bekræfte at jeg burde kunne forvente bedre dækning - så vil jeg returnere routeren under mistanke af en defekt.
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 13:03 #1
Jeg tror, at det afstemmer meget godt med virkelighedens verden, det du oplever.
Dete r utrolig svært, at "generalisere" en evt. dækning, da der ER stor forskel på huse (Vægge, refleksioner, metal, o.s.v.).

Den eneste rigtige løsning, er at lave nogle antenner, som placeres strategisk på stedet man bor, og af den vej, forøger rækkevidden. Der kan hentes meget den vej, men det kræver så også noget "fingersnilde" og lidt indsigt i tilkobling af disse evt. antenner.
Men det er altid en afvejning af, fordele, kontra ulemper.

Men jeg tror ikke at din indkøbte Router er fejlbehæftet, men at det er hvad den yder.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. august 2016 - 13:06 #2
Hej.

  Jeg kører en Asus RT-AC87U, altså også dual-band og også med blændende anmeldelser i kufferten. Hastigheden på den fejler bestemt ikke noget, men i et almindeligt et-plans hus har det været nødvendigt med en extender i stuen for at have ordentlig dækning.

  Men... prøv lige at visualisere den lige linje imellem din WiFi-dims og antennerne på routeren. I mit tilfælde har jeg f.eks. et køleskab, der skygger for en del af signalet i den retning, og på de høje frekvenser skal der ikke meget til at drille.

  Med det sagt, så ville jeg teste den i "åbent land" for at få et reelt indtryk af rækkevidden. Det er heller ikke umuligt, at din gamle LinkSys f.eks. går ud med højere effekt, end en nutids-router.

De bedste hilsner
Avatar billede Uvanga Ekspert
26. august 2016 - 15:03 #3
Er router placeret ved gulv, evt. bag et skab? Det optimale er at placere router FRIT i  ca. 2 meters højde, og lade antenner pege lodret.
Du vil få en længere rækkevidde ved 2,4Ghz, men hvis router er dual burde den selv finde den optimale båndbredde. Hvis du er langt væk fra router vil 5Ghz signal forsvinde, da det ikke rækker så langt.
Du kan også prøve at downloade en WiFi Analyzer til din smartphone. Dette værktøj giver et godt overblik over signalstyrke m.v.
Søg på Google: WiFi Analyzer, og der kommer forskellige forslag.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. august 2016 - 17:40 #4
Nej, antennerne skal ikke alle være lodrette!
Spred polariseringen, da dine enheder naturligt vil kommunikere i alle planer, idet nogle er håndholdte, andre hænger på en væg, nogle ligger på et bord eller står i en skæv vinkel på dine lår.
Avatar billede wjens Guru
26. august 2016 - 18:23 #5
CRKrogh: jeg har set flere anbefalinger af parallelle lodrette antenner. Jeg har selv målt forbedring ved at justere - før sad de nærmest vinkelret. Uden at det dog var en grundig og systematisk test, så jeg er stadig i tvivl om det optimale. Har du en kilde til din info?

Jeg søgte lidt hos Linksys, de har en anbefaling til deres egen router her:
http://www.linksys.com/us/support-article?articleNum=138847
Lodret ved dækning af 1 etage - skæve vinkler ved flere etager.

Helt enig med Uvangas forslag om at bruge wifi analyzer.
Avatar billede ebea Ekspert
26. august 2016 - 18:43 #6
#5 - Selv efter at man har prøvet med en Analyzer, så er problematikken den samme. Hvis Routeren ikke formår at dække området signalmæssigt godt nok, så er det at man skal finde andre måder at gøre det på.
Ja, små justeringer på Antennerne på routeren kan afhjælpe et specifikt sted, men så flytter du måske enheden som du skulle have dækning til, og så opstår et nyt dødt område.
For mig, og andre steder hvor jeg har lavet det, har ekstra eksterne antenner været løsningen, koblet til Routeren.
HVIS man har dårlig dækning, grundet forholdene i huset / beboelsen, så vil de til stadighed være der, næsten uanset hvor meget man skifter Router, og da vil kun en omplacering af signalet være en holdbar løsning, enten i form af antenner, eller repeater(e).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. august 2016 - 21:41 #7
Helt enig med #6 - skal signalet øges, er det enten via mere effektive antenner (øget forstærkning), eller en mere hensigtsmæssig placering af routeren.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. august 2016 - 09:23 #8
En af mine tidligere Kollegaer havde et problem med at rækkeviden var for kort Så vi bestilte en Extender som jeg installerede i onsdags Den virkede stadig over 50 mtr.. fra huset
http://dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=TL-WA850RE