13. april 2024 - 02:23 Der er 8 kommentarer

Windows7 på domæne med wifi

Hej jeg har en Windows server 2022 med domæne
Og jeg har en Windows 7 pro Som skal på domæne jeg ved hvordan man setter den på men spørgsmålet er. Hvilken netværkkort skal jeg set ip adressen på wifi eller Lan da den skal have netværk adgang for at logge ind med en ny bruger på Windows 10 og 11 har man mulighed for at logge på wifi i logind vinduet men ikke på Windows 7 hvad gøre jeg ved ikke om man skal ind i Gruppepolitik og lave et eller andet der
Avatar billede supportsiden Professor
13. april 2024 - 12:28 #1
Windows 7 er end-of-life og alt for usikkert at bruge
Du har vel DHCP på den server , alternativt på din router ? Så skal du ikke sætte en IP, den kommer fra DHCP
Det er ligemeget om det er Ethernet eller WiFi, bare det er på samme netværk
Du har jo en lokal administrator bruger på din Win7. Log på med den og sæt WiFi op og meld den så i domænet
13. april 2024 - 13:02 #2
har ikke DHCP server på windows server det er routeren

men hvis en ny bruger skal logges på kan det også det når den er på wifi

hvor man logger ind også står der forbereder skrivebord
Avatar billede puren Ekspert
13. april 2024 - 20:22 #3
det er jo ikke så svært hvis computeren ikke er på wifi og en ny bruger skal bruge den så må den havde et netkabel i sig. lægner er den ikke.

og enig med #1 se nu et få opdateret væk fra windows 7
Avatar billede supportsiden Professor
14. april 2024 - 19:02 #4
Så længe de er på samme IP scope (netværk) er det ligemeget om det er WiFi eller kablet
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. april 2024 - 10:49 #5
Det er nok din alternative løsning i https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1043428 der stadig driller dig.

Dit miljø skal have en ordentlig løsning - DHCP og DNS skal komme fra samme enhed - enten din router eller din server.

Siden det i det andet spørgsmål har været nødvendigt at sætte DNS statisk, lyder det som om denne ikke leveres automatisk af DHCP - og så vil din server også have problemer med af finde dine klienter...

...specielt hvis den DNS server du har sat, ikke er en intern DNS på routeren - så er der ikke nogen til at holde styr på hvad dine lokale maskiner hedder...
15. april 2024 - 11:28 #6
ellers må jeg have lan i når der kommer nye bruger på elllers må jeg lavet et script som når en ny bruger logger på å løber dem et script igennem
Avatar billede supportsiden Professor
15. april 2024 - 17:49 #7
Som #5 siger, du skal have DNS og den skal ligge på din Domæne Controller (DC) (jeg mener ikke at man kan installere DC funktionen uden DNS !). DHCP i din router skal uddele DC'ens IP som DNS server.
I DNS serveren bør du sætte forwarders på (1.1.1.1 og 1.0.0.1 - cloudflares servere)
#5 - Det har ingen betydning om DHCP er på routeren, bare det sat rigtigt op (DC som DNS)

Gentagelse :
Det er ligemeget om det er Ethernet eller WiFi, bare det er på samme netværk
Du har jo en lokal administrator bruger på din Win7. Log på med den og sæt WiFi op og meld den så i domænet
15. april 2024 - 20:00 #8
men på en clent pc ip så skal jeg jo skrive ip på min server i dns da jeg set det op så var det via https://www.youtube.com/watch?v=GCAK2Zlctdc&list=PLXvYvRKoe3pqnE6lfMi0OQneYiBVLnomG

på windows 8 10  11 kan jeg godt da den logge på wifi var login men ikkke på windows 7