Avatar billede Zeno Jaff Novice
29. oktober 2016 - 19:28 Der er 11 kommentarer

USB stik virker ikke længere på min mac

Hej.
Jeg har et USB stik som jeg har alt på, billeder, skole ting osv. Problemet er nu, at når jeg tilslutter den min macbook, så popper der en advarsel op om, at computeren ikke kan læse den disk, der er tilsluttet. Når jeg så tilslutter den til en windows, så virker den heller ikke medmindre den formateres. Men hvis jeg formater usb stikket, så sletter den vel alt det jeg har på??

Hvad skal jeg stille op? USB stikket har virket fint uden problemer før, men nu vil den bare ikke mere.

Håber i kan hjælpe, da jeg er helt grøn på dette område.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 19:34 #1
Er også grøn på Mac.
Kan det tænkes du ved en fejl kan have taget usb pinden ud af din Mac medens der blev skrevet til den?
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. oktober 2016 - 19:37 #2
Endelig ikke formatere- prøv et recover program - RECUVA eller andet...
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2016 - 19:42 #3
Enig i #2 :-)
Avatar billede Zeno Jaff Novice
29. oktober 2016 - 19:42 #4
Nej, jeg husker altid at skubbe ud.
Men hvordan recover jeg?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
29. oktober 2016 - 19:51 #5
Prøv evt først diskværktøj.  ( der ligger i mappen Andre)

og førstehjælp der.

Hvilket filsystem på usb-en ?
Avatar billede Zeno Jaff Novice
30. oktober 2016 - 13:54 #6
Jeg kan ikke få lov til at trykke på førstehjælp inde i diskværktøj :( Kan man evt. sende USB stikket til reparation et sted?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 14:47 #7
Har usb pinden været konfigureret så den både kunne bruges på Mac og Windows?
Er dette tilfældet, så kunne du jo forsøge Recuva fra en Windows pc:
https://www.piriform.com/recuva/download
Avatar billede Zeno Jaff Novice
30. oktober 2016 - 15:20 #8
Nej det mener jeg ikke at den har været. For når jeg tilslutter den til windows, så vil den formateres.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 15:29 #9
Ja det vil den hvis Windows ikke kaj se fil indholdet på den. Det er en standard besked der sendes.
Filsystemer der er fælles for Mac og Windows begge veje er Fat32 og Exfat.
Er den formateret i et af disse formater kan den bruges i begge systemer.
Men din den er jeg rimelig sikker på at filtabellen er defekt på, og derfor kan den ikke læses af hverken Mac eller Windows. Derfor anbefales det at prøve at gendanne de filer der er på den før man prøver at genskabe filtabel.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 15:29 #10
kaj = kan
Avatar billede Andershoegh Seniormester
30. oktober 2016 - 16:06 #11
Hvis det er NFTS, der er filsystem, kan dette progrram måske hjælpe dig på din Mac.

http://www.tuxera.com/community/open-source-ntfs-3g/