Avatar billede dogtown Seniormester
15. november 2016 - 16:21 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Dele access med flere computere

Jeg har en database som ligger i en dropbox mappe delt med flere computere.
Der erfarer jeg hvis flere åbner databasen samtidigt, kan det gå kludder i den. Og data går tabt.

Har læst og kikket på det med at dele databasen op og at den skal åbnes med delt adgang. Har planer om at teste denne løsning, men lige nu er et kabel gravet over, og ingen internet tilgang til de berørte computere.
Og når en computer er uden net og får tilgang til nettet igen, hvad sker det de data som er tastet ind i mellemtiden og andre computere også har opdateret deres database med ny information?

Eller skal jeg over i en anden løsning??
Avatar billede terry Ekspert
15. november 2016 - 16:38 #1
The file you are opening in DropBox is actually on your local PC. When you make a change to this file it then gets copied to the online version and then to other users local file. OK if only one person at a time makes changes, but not a good idea if more than one person makes changes at the same time.
Avatar billede dogtown Seniormester
15. november 2016 - 16:41 #3
Takker Terry!
Kikker på artikkelen!
Avatar billede terry Ekspert
15. november 2016 - 17:08 #4
From my experience there is no easy and free method of sharing an access dB on the web.
Avatar billede dogtown Seniormester
15. november 2016 - 17:16 #5
Og jeg har ikke tilgang til SharePoint server. :-(
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. november 2016 - 17:21 #6
Jeg ville også pege på SharePoint, da det umiddelbart er det bedst egnede værktøj til at styre samtidigheden, idet du tvinger brugerne til at tjekke den ud til sig selv imens der redigeres i den, og først frigiver den til andre brugere, når den tjekkes ind igen.
17. november 2016 - 10:03 #7
Hej
I "Gamle dage" (indtil 2010 mener jeg det var) kunne man distribuerer en access-database.  Dog kun hvis man bruger mdb-filer (2003 eller tidligere). En distribueret database sørger for at låse posterne og styre hvis flere skriver samtidig. Det lyder som det er det du vil "kopierer" med Dropbox :-)

Fra og med version 2013 er det AccessApp der skal bruges til det. Du skal oprette en AccessApp  med tabeller og forms. Den sættes lidt anderledes op end en Access-database og brugerne vil se det som en web-interface. I virkeligheden er det en bid af SharePoint Online's SQL-database du bruger og SQL-basen styrer når brugerne arbejder samtidig, uden du behøves at gøre noget. (Hvis du tidligere har arbejdet med SQL vil du genkende nogle af arbejdsmetoderne hvis du skal bruge makroer.)

Det er ret let at oprette en database med enkle makroer.

For at kunne bruge en AccessApp skal du have en konto på SharePoint Online. Du kan efterfølgende dele siden med alle dem du vil, også eksterne brugere.

https://support.office.com/da-dk/article/Oprette-en-Access-app-25f3ab3e-510d-44b0-accf-b976c0813e71?ui=da-DK&rs=da-DK&ad=DK

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede terry Ekspert
17. november 2016 - 12:14 #8
Birthe> "I "Gamle dage ..." unless we are talking about something else, its still the case today, but its necessary to have a shared network drive which all users have access. Its never been possible to share an access dB on the web unbless of course its just used as a dB with a web front end. And Dropbox cant be used for that because each user has their own copy of the dB on their PC.
17. november 2016 - 16:20 #9
Hi Terry
You can't use Access as a distributed database anymore not even with a shared Network -- unless you use an old version of Access. In 2013/2016 you must use a AccessApp (and SharePoint Online). The other function is removed.

Or you must use a database as singleuser (hvor folk skal bruge den på forskelligt tidspunkt hvis de er flere).

At bruge dropbox er det samme som at kopiere databasen frem og tilbage. Det betyder at hvis A retter og synkroniserer Dropbox samtidig med at B retter og synkroniserer Dropbox, så vil den være de data der bliver synkroniseret sidst der gælder og de første data er er overskrevet eller slettet. Så det er ligegyldigt at de har hver deres kopi af databasen, hvis de skal bruge oplysningerne fælles.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
PS det virker som om du kan læse dansk og mit engelsk er meget "langsomt" :-)
Avatar billede terry Ekspert
17. november 2016 - 17:30 #10
First of all, yes I can læse dansk, efter 30+ år i DK skulle man håbe at man kan :-)

Just prefer to write in English and as its an IT forum, most users have no problem with that, such as yourself :-)

In older versions of Access there was something called replication, not exactly a distributed dB but it gave users the possibility to synchronize their databases.

http://www.access-experts.com/%5Cdefault.aspx?selection=TutorialReplication&sm=18

That is no longer supported, so I guess this is what you mean.

What I was referring to is a normal shared dB on a network drive where one or more users can access the same data for editing. Access will lock records as necessary. This can be and MDB or ACCDB ..
18. november 2016 - 11:00 #11
Ja, jeg har det nu bedst med dansk, selvom jeg kan IT :-) Så jeg er glad for at det er OK med dig.

En delt database mener jeg ikke han kan bruge med Dropbox. Delt på et netværk så virker det ikke ret godt, hvis der er ret mange brugere, afhængig af netværket selvfølgelig. Jeg mener at det har tekniske begrænsninger på nogle felttyper.

Hvis han betaler for Dropbox så tror jeg ikke det koster meget mere at have et O365 abonnement og så kan han jo lige så godt det.  Hvis det er gratis Dropbox, ejer Dropbox alle data.

Hvis han deler basen via en dokumentmappe på SharePoint Online kan han nøjes med et billigere abonnement, men så får han stadig begrænsningerne med.

Man må jo også se på om besværet er de sparede penge værd. Også i forhold til hvad brugerne tænker om det. De gider jo ikke besvær.

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Avatar billede terry Ekspert
18. november 2016 - 11:44 #12
:-)
Fine with me using dansk, and hopefully OK with you me using English.

"En delt database mener jeg ikke han kan bruge med Dropbox"  I fully agree.

If I could get access to a shared network drive then for a smaller number of users that is the way I would go.

Without much knowledge of cost I would also suggest Sharepoint for a larger number of users.

Just out of interest, where is it possible to have Sharepoint hosted? Just so we can get some idea as to how much it would cost.
Avatar billede dogtown Seniormester
19. november 2016 - 18:42 #13
Jeg takker for jeres svar!
Tror jeg nu forsøger at springe over til at bruge en web løsning.
Kikker nu på om jeg kan lave en løsning i Visual Studio Express med data gemt i en SQL database online.

Så må vi se om jeg "overlever" denne proces! :-) :-)
Avatar billede terry Ekspert
20. november 2016 - 10:23 #14
Selv tak og held og lykke med projektet ;-)
20. november 2016 - 13:39 #15
@Terry (jeg kan ikke se en svar knap)
SharePoint Online er et produkt for sig. Men det svarer ca. til at have en sharePoint-server stående, hvis man kigger på hvilke funktioner du får adgang til. SharePoint Online driftes af Microsoft, hvor du får adgang til Storrage og apps. Der er ikke andre steder det bliver driftet.

Du kan købe et abonnement enten hos en partner eller direkte hos Microsoft.
https://products.office.com/da-dk/sharepoint/compare-sharepoint-plans

Jeg plejer at bruge http://valhal-it.dk/, de sætter også mail og sådan noget op. Det skal man selv gøre hvis man køber direkte hos Microsoft.

Med venlig hilsen
Birthe Lauridsen
Avatar billede terry Ekspert
20. november 2016 - 14:17 #16
Tak for info. Birthe :-)