Avatar billede SFrede Juniormester
25. april 2024 - 14:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skrive tekst fra celle i formel

Hej
Jeg har et excelark med en del navngivne områder.

I et opsamlingsark, har jeg lavet en formel, som skal hente noget fra et navngivent område. Jeg har derfor en formel der ser sådanne ud:
=HVIS($D2="";"";HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG($F$1;Aftale_1;4;FALSK));0;LOPSLAG($F$1;Aftale_1;4;FALSK)))

"Aftale_1" er områdenavnet. Jeg kunne godt tænke mig at kunne lave formlen dynamisk, sådan at når jeg har formlen i række 3 så ved den at der skal stå Aftale_2 som område i stedet, i række 4 er det Aftale_3 osv.

I kolonne B har jeg stående 'Aftale_2' og derned ad - kan jeg på en eller anden måde i formlen får den til at forstå at at området den skal skrive i ovenstående formel skal være den tekst der står i B?

Mvh. Sara
Avatar billede MaxZpaD Professor
25. april 2024 - 15:43 #1
Prøv med =INDIREKTE("Aftale_2") eller =INDIREKTE(B3), hvis områdenavnet står i de celler i kolonne B
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. april 2024 - 08:07 #2
Hvis din oprindelige formel står i række 2, så kan du lave den om til:

=HVIS($D2="";"";HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG($F$1;INDIREKTE("Aftale_"&RÆKKE()-1;4;FALSK));0;LOPSLAG($F$1;INDIREKTE("Aftale_"&RÆKKE()-1;4;FALSK)))

Derefter skulle den kunne kopieres nedad.
Avatar billede SFrede Juniormester
26. april 2024 - 09:24 #3
Mange tak for jeres hjælp - det hjalp med Indirekte formlen! SKØNT!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2024 - 10:55 #4
Jeg ved problemet er løst, men blot som et alternativ:

=LOPSLAG(F1;VÆLG(C1;Aftale_;Aftale_2;aftale_3);4;0) hvor der indtastes 1 i C1 for Aftale_1, 2 for Aftale_2 og så videre.

En begrundelse for at bruge VÆLG i stedet for INDIREKTE kunne være det her:

https://fastexcel.wordpress.com/2016/04/25/indirect-excels-most-evil-function/#:~:text=Its%20Volatile,formulas%20also%20recalculate%3A%20SLOW!!!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2024 - 11:07 #5
Aftale_1 skulle der have stået i stedet for Aftale_
Avatar billede MaxZpaD Professor
26. april 2024 - 12:17 #6
#4 Jeps, kender godt til denne kritik af INDIREKTE, som jeg vist læste om første gang for 10 år siden eller mere. Må bare konstatere, at jeg ikke selv har oplevet nogen uhensigtsmæssigheder, med mindre der var tale om tusindvis af celler med formelfunktion INDIREKTE.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. april 2024 - 12:49 #7
#4 og #6: Så længe det drejer sig om mindre end 1000 celler med INDIREKTE() burde det ikke være et problem i vore dage ...
... med mindre man har en old-gammel computer med Windows XP :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. april 2024 - 12:51 #8
Enig i både "6 og #7. Der hvor jeg synes kritikken især er berettiget er her:

If you use INDIRECT to refer to external workbooks then they have to be open or else INDIRECT won’t work.