Avatar billede Trine RK Praktikant
19. november 2016 - 21:23 Der er 8 kommentarer

søger hjælp, til noget netværkskabel halløj

Jeg bor i hus, hvor jeg i kælderen ikke har et netværksstik, men jeg har et tv, appletv, xbox, osv., jeg meget gerne vil have koblet til nettet, nede i kælderen... Hvordan gør jeg det nemmest? kan man købe en slags ekstra router, som man kan forbinde til routeren jeg har ovenpå og derefter sætte netværkskablerne i, eller skal jeg til at trække kabler ned fra overetagen? Eller er der andre muligheder?

På forhånd tak
Avatar billede FitBuck Praktikant
20. november 2016 - 00:49 #2
Hvis du bor i stueetagen OG din router har wifi, er der rimelig chance for at den enhed i kælderen, sagtens kan finde routeren i stuen (stærkt signal). Men hvis routeren ikke har wifi, skal der investeres - medmindre du vælger at føre Lan kabler ned i kælderen, som så også koster noget. Det lyder som om de fleste maskiner du vil ha på Internettet, befinder sig i kælderen og det er fint nok - spørgsmålet er om hver enkelt enhed også forstår WiFi (trådløs mindre afstande). Hvis de gør skal du udskifte din router så den kan WiFi og den skal stå i stuen, for det er der du forbinder routeren til enten telefon-, antenne- eller kabel-vægstik.
Hvis du ikke kan få byttet routeren, så den eksisterende bliver overflødig, kunne du alternativt føre 1 kabelned kælderen, som forbinder de 2 routere. Du vil så også kunne tilslutte enhederne via LAN. En pudsig ting er at en enhed godt kan ha 2 forbindelser til en router, 1 kablet og 1 trådløs - hvilket medfører enheden får 2 lokale IP adresser (kan ændres til samme) uden der går ged i den (ud af huset har man normalt kun 1 og samme ip adresse), og den trådløse forbindelse er overraskende nok, ofte hurtigere end den kablede. Eksempel på trådløs router:
TechniColor TG788vnv2, som også har usb-indgang (din private cloud)..
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2016 - 08:31 #3
Jeg bruger sådan en den forstærker signalet meget kraftigt og eg kan stadig opnå forbindelse over 50 mtr. fra huset. og så er den ikke afhængig af fasen på lysnettet.
http://dataworld.dk/product_card.php?prod_nr=TL-WA850RE
Avatar billede FitBuck Praktikant
21. november 2016 - 00:55 #4
Glimrende løsning oven i købet billigt. Opsætningen burde være overkommelig - forstærkeren blir jo en ny  lokal gateway for enhederne i kælderen. Når de skriver at forstærkeren kan få en ikke-trådløs router til at agere som om den var trådløs, betyder det så at forstærkeren kan håndtere mere end 1 enhed af gangen - det ville jeg antage ud fra salgsannoncen, men ville nu hellere høre det fra dig.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2016 - 06:20 #5
Jeg kører 3 enheder + dem der kommer for reparation + min Pad
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. november 2016 - 12:30 #6
Att #5
Hvordan er sikkerheden for at signalet ikke "løber" over til naboens El net? Jeg har set noget med Powerline Security, foregår det automatisk? Hvad er din erfaring??
Vedr. antal enheder fremgår det af annoncer at enheder er mindst 2. Men ikke rigtig max. antal enheder. Rækkevidde i El net skulle være 300 meter.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. november 2016 - 12:45 #7
Jeg kører ikke over El nettet men på! El net som du kan se i #3 Det er jo trådløs M/Sikkerhedskode.
Avatar billede Uvanga Ekspert
21. november 2016 - 12:54 #8
Ok, comprende ;-)
Så mangler vi bare Trine RK på banen...