Avatar billede Hyldeqvist Praktikant
02. december 2016 - 18:10 Der er 3 kommentarer

Brænde VLC-fil ned på DVDskive

Hej !
Jeg håber jeg har placeret mig i den rigtige kategori.
Jeg har en film VLC media file (.mkv). Hvordan kan jeg konveretere det til MP3, eller bare brænde ned på en dvd skive?  Det fylder jo en del i GB.
Skal ud og købe en ekstern brænder. Men synes at have læst det skal "croppes" ned til mp3 eller mp4 fil. Det fungerer ikke via VLC media player.

Vh
Pernille
Avatar billede Slater Ekspert
02. december 2016 - 18:41 #1
Hvor meget fylder det da?

Matroska, eller mkv, er bare et såkaldt container-format, som fortæller en medieafspiller, hvordan dataene i filen er struktureret. Det siger intet om, hvor meget eller lidt filen fylder, og hvor god kvalitet den er. Det er kompressionsformatet. Matroska benytter meget ofte H.264 eller H.265, som nok er de bedste på markedet i dag, så hvis det er tilfældet, får du altså ikke noget pladsmæssigt ud af, at konvertere filen til et andet format.

Hvis filen skal gøres mindre, kan du stadig konvertere den og bare vælge en lavere bitrate eller lavere opløsning. Ligeledes kan det give mening at konvertere den, hvis den skal afspilles på en afspiller, der ikke understøtter formatet. Og så ved vi som sagt ikke, hvilket kompressionsformat der er brugt.

MP3 kan det slet ikke konverteres til, da det er et rent lydformat, der ikke kan indeholde video.
Avatar billede eurositi Ekspert
03. december 2016 - 10:16 #2
Du kan se hvilket videoformat og lydformat, der ligger inde i MKV-filen, hvis du afspiller den i VLC. Fra topmenuen vælger du: Værktøjer (Tools) > Codec-indstillinger.
Matroska er formentlig valgt for at bevare indholdet i den bedst mulige kvalitet, så du vil sandsynligvis forringe kvaliteten lidt, hvis du konverterer til et andet format eller brænder videoen til DVD.
HVIS indholdet er MPEG2 video, og hvis lyden er AC3 eller MP2, findes der dog programmer, som hurtigt kan kopiere indholdet til et DVD-video filformat (VOB-filer) uden konvertering og kvalitetstab til følge.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. december 2016 - 11:31 #3