Avatar billede Calle5463 Forsker
09. januar 2017 - 16:32 Der er 7 kommentarer

Wordpress

Når vi (og her mener jeg amatører som mig) anvender Wordpress med Themes, Plugins m.m.m., lavet af en flok vildtfremmede med motiver vi ikke har en kinamands chance for at vurdere, læner vi os så ikke op af, at "hoppe i kanen med bind for øjnene".
F.eks.: Hvor meget styr har jeg på, at der ikke "proppes" et par smarte cookies ind i et af alle disse stykker fancy sw?
Sammen med mængden af opdateringer (som kan være et tveægget sværd), er det et af mine forbehold mod (amatør)anvendelse af Wordpress ....

Og hvem sidder med sorteper til sidst?
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2017 - 17:06 #1
Svaret kan vel deles ind i utrolig mange lag alt afhængig af om man fx udvikler til andre eller sig selv og økonomi. Udvikler man til sig selv er det selvfølgelig en selv, der ender med sorteper og udvikler man til en anden må det afhænge af kontrakt/sla - men udvikler man til andre vil jeg dog også mene, at man bør besidde så meget kunnen, at man fx kan rådgive samt vejlede om risici og kritisk gennemgå tredjepart inden de implementeres.
Avatar billede Calle5463 Forsker
09. januar 2017 - 22:15 #2
#1 - egentlig jeg helt enig.
Jeg er amatør uden kommersielle interesser (udover at lave en hjemmeside så billigt som muligt for en forening jeg er medlem af)

Man får hvad man betaler for, og ingenting er gratis - heller ikke gratis open source Wordpress, themes, plugins m.m.m. Og spørgsmålet er, om det sikkert for os amatører, at indlade os på og med et så stort og uoverskueligt koncept. Det vil godt nok være ærgeligt, at gå glip af en myriade af dedikerede og profesionelle udvikleres resultater. Men når en myllion mennesker tilbyder noget, er det helt sikkert der (desværre) er nogen med dårlige eller ubetænksomme hensigter.

Kan jeg - som amatør - sikre mig mod maliciøse eller bare ubetænksomme personer? Hjælper det med en eller anden disclaimer på hjemmesiden - alla den om cookies - og hvad skal der stå i den?
Avatar billede keysersoze Guru
09. januar 2017 - 22:55 #3
Tror ikke helt at jeg forstår - hvad vil du opnå med sådan en disclaimer og mod præcis hvad og hvem?
Avatar billede Calle5463 Forsker
09. januar 2017 - 23:13 #4
#3 Hvad skal jeg ellers stille op med andres sw de stiller til rådighed?
Det jeg udgiver på "min" hjemmeside er (klart) mit ansvar, men som amatør har jeg i praksis ikke mange chancer for at sikre mig mod deres fejl og mangler ved overvågning, fejlsøgning etc. Uanset de skriver op og ned ad døre, at de er dygtige, fejlfri, stiller dele af deres sw gratis til rådighed og ikke har hensigter.
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2017 - 09:52 #5
Jeg tror ikke at jeg har det endelige svar - men du får efter min mening ikke noget ud af at sætte en disclaimer på din side andet end at skræmme de besøgende så, udover cookies, som er dit ansvar under alle omstændigheder, vil jeg ingenting gøre i forhold til brugerne. Det eneste du kan og bør gøre efter min mening, amatør eller ej, er at følge med i opdateringer, følge guidelines for sikkerhed og undersøge holdninger og erfaringer med de plugins etc du overvejer at implementere.
Avatar billede keysersoze Guru
10. januar 2017 - 10:12 #6
Altså, sagt på en anden måde; du må gøre dit forarbejde så godt som overhovedet muligt, derfra må du stole på andres arbejde og slutteligt må du følge med i forhold til opdateringer osv.