Avatar billede Betkri Praktikant
13. februar 2024 - 10:39 Der er 18 kommentarer

Glemt skærmlås

Hvordan åbner man en Samsung galaxy når man har glemt skærmlåsen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2024 - 11:13 #1
Jeg tror desværre du er nødt til at nulstille den: https://support.google.com/android/answer/7663172?hl=da
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2024 - 11:27 #2
Jeg har søgt lidt på nettet og har fundet dette link, der forhåbentlig kan løse dit problem:

https://www.samsung.com/dk/support/apps-services/how-can-i-find-my-id-or-password-if-i-forget-it/
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2024 - 11:47 #3
Tilføjelse til #2 - I januar 2023 havde jeg problemer med min Samsung Galaxy mobil.
Jeg nulstillede de, Det skulle vise sig efterfølgende, at det var dumt gjort af mig. Bl.a. var der problemer med geninstallationen af Mit Id. Ikke af teknisk art, men pga. at jeg skulle kontrolleres i alle ender og kanter på Borgercentret for, at kunne få et nyt. Det var nærmest som jeg skulle remse op lige fra Jordens skabelse og til nu.
"Ordnung muss sein", kommer man uvægerligt til at tænke på.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2024 - 12:25 #4
Det havde måske været smart med et model nummer på telefonen? En nyere mobil kan også have fingeraftryk som login kode ved siden af.
#3 Så er det godt at have en kodeviser som 2 valg :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2024 - 12:56 #5
#4 - Jeg fik også en kodeviser ifm. henvendelsen hos Borgerservice.
Min mobil er en Samsung XCover 5.
Avatar billede Betkri Praktikant
13. februar 2024 - 22:45 #6
Tak for jeres forslag. Som jeg læser et af forslagene er det at få nyt password på min Samsung konto. Men det er jo ikke der problemet ligger, det er jo skærmlåsen. Jeg kan ikke komme dertil hvor jeg kan bruge tastaturet, da skærmen jo er låst. Hvis jeg vælger at nulstille telefonen med knapperne på siden af telefonen, får jeg vel problemer med Mit-id efterfølgende.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2024 - 08:54 #7
#6 alle de givne råd her har givetvis fungeret på et tidspunkt. Dit problem er at sikkerheden strammes over tid - des nyere telefon/Android version, des mindre muligheder har du for at "omgå" sikkerhedsfunktioner. Og så kan vi godt mene det burde være tilladt at få tastetur og taste password ind - det nytter bare ikke hvis Google/Android har besluttet at det må man ikke, og iflg. linket i #1 var det sidst tilladt i Android 4.4.

Jeg tror desværre ikke du har anden mulighed end nulstillingen, enten med knapperne eller via https://www.google.com/android/find/

Og ja, ErikHg har helt ret - du vil få problemer med MitID - den skal genindlæses (det her med at scanne passet med NFC - eller den lange tur op på borgerservice).
Jeg har personligt lavet en backup på en anden enhed - netop af samme grund - jeg har også familie der har været på den :-) - men med en backup, vil jeg altid kunne oprette en ny på en reinstalleret enhed.
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. februar 2024 - 10:06 #8
#7 - Jeg har kun den ene mobil jeg nævner, så jeg havde ingen back up.
Hændelsen fandt sted i midten af januar 2023. Jeg kunne se på Borgerservice´ side, at der først var en tid omkring 1. februar, altså om 14 dage, på den lokale Borgerservice i Frederikssund. I disse digitalisrede tider, er dette jo en evighed, så jeg måtte se om der var ledige tider i andre byer.
Jeg så at der var fuldt booket der fleste steder, men der var en mulighed allerede dagen efter i Hillerød. Så var det bare med hurtigst muligt at klikke med musen, og derved få sat mig på den ledige tid.
Dagen efter var problemet løst, men det burde kunne gøres enklere, og holdt op imod de 14 dage, også hurtigere.
Hvis ikke man selv har bil, så kan det godt blive meget problematisk at møde op til et bestemt tidspunkt, da den offentlige transport og ikke giver de bedste muligheder.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2024 - 10:43 #9
Nu kender jeg ikke meget til tidsbestilling i borgerservice i landets kommuner generelt - men i min egen kommune er der også begrænset med åbningstider. Til trods for det, har de rigeligt med tid til her og nu henvendelser, så har man et akut problem, skal man bare dukke op uden tidsbestilling - med risiko for at komme til at vente til der er tid.
De gange jeg selv og familien har prøvet, er vi kommet til "her og nu" på under 5 minutter - så mit indtryk er at tidsbestilling primært er for dem der er allergiske overfor risikoen for at vente - og så til længerevarende sager.
Omvendt - hvis alle bare kommer væltende uden tidsbestilling, så stiger ventetiden nok :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. februar 2024 - 11:21 #10
I den periode jeg nævner var der rigtig meget tryk på, så det havde lange udsigter.
Jeg har også hørt det fra andre.....!
Det er sikkert stilnet af siden hen. Fra NemId´s ophør 31. oktober 2023, er tilstrømningen formentlig taget af, men der er jo altid nogen det kommer bag på, når de opdager, at det ikke længere virker.
Digitaliseringen indføres alle vegne, men er et tveægget sværd; det skal være så nemt, og er det også i mange tilfælde, men går systemerne ned, så er der problemer, og da mange ting ikke fungerer uden, så står man der med fletningerne i postkassen.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2024 - 11:24 #11
Det er yderst sjældent der er fejl på kodeviseren. Ser langt flere udfald i app på telefon.
Avatar billede Betkri Praktikant
14. februar 2024 - 12:19 #12
Tak for hjælpen. Hvis problemet med Mit-id bare er at scanne passet, tror jeg godt at jeg tør prøve at nulstille telefonen. Det er min far der har glemt koden til hans skærmlås.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2024 - 15:08 #13
Vær opmærksom på om telefonen har indbygget NFC scanner - en del lavpris eller ældre "DORO" telefoner mangler dette.

Jeg vil dog tro at en Samsung Galaxy har...

Mangler telefonen NFC, er det den lange vej til kommunen man skal...

Og så skal du give dig god tid når du supporterer din fra. Fra du har scannet passet skal der gå et langt stykke tid, før du får lov til at fortsætte konfigurationen. Oprindelig var det en time, men jeg synes at have læst at det skulle sættes op til 24 timer.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. februar 2024 - 22:34 #14
#13 Nu bringer du vist nogle teoretiske problemer ind, som vist ikke har meget relevans. Hvis der har været mitid på i forvejen, så kan der jo ikke være noget nfc problem efter en nulstilling.
Det sidste du skriver er heller ikke korrekt. Min kone har lige fået ny telefon, og der installerede jeg mitid med pas metoden. Intet problem og den virkede kort tid efter.
Læs i øvrigt her, hvorledes man kan installere mitid uden at skulle på borgerservice. Der er også en metode med en aktiveringskode, udover metoden med at scanne sit pas. Så borgerservice og kodeviser er absolut ikke nødvendigt.
Jeg bruger ikke kodeviser, og kan ikke mindes at have haft udfald uden de få gange, hvor der har været større Mitid nedbrud.
Avatar billede Erik K Ekspert
14. februar 2024 - 22:56 #15
#13
Hvis telefonen ikke skulle have NFC (hvilket mig bekendt alle Samsung har haft i mere end 10 år), så kan man skanne passet med en anden telefon, der har NFC og aktivere Mit-ID appen på telefonen uden NFC.
Har man en anden enhed med aktiveret app eller en kodeviser, vil man altid kunne aktivere appen på en ny enhed. Man skal dog være opmærksom på, at antallet af aktive apps er begrænset til 3. D.v.s. at man skal ind på Mitid.dk og slette en enhed, der er gået i udu eller tabt og deaktivere denne enhed, hvis man har overskredet antallet.
De 24-timers spærring gælder ikke for aktivering af app, men når man vil skifte fra at skanne en qr-kode på PC-skærmen til brugen af en engangskode eller det modsatte.

Det er ikke længere så problematisk 😊
Avatar billede kurtba Ekspert
14. februar 2024 - 23:14 #16
Jeg glemte det link om aktivering, som jeg ville sætte ind i mit indlæg.
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-app/faa-mitid-app-paa-ny-telefon-eller-tablet/
Avatar billede Betkri Praktikant
15. februar 2024 - 09:25 #17
Tak for alle jeres gode forslag. Jeg vil prøve at kigge på det senere i dag. Er dog spændt på om jeg kan finde ud af at gendanne til fabrikstilstand ved hjælp af knapperne på siden af telefonen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. februar 2024 - 09:48 #18
Der ligger adskillige videoer på YouTube, der viser hvordan.
Der kan godt være lidt forskel, så det bedste er at finde netop den aktuelle model.