Avatar billede mikedk2100 Juniormester
10. januar 2017 - 21:28 Der er 9 kommentarer

Fjernadgang til IP kameraer

Kære gruppe

Jeg har netop fået ny router og har derfor gendannet mine 3 IP cams til fabriksindstillinger og installeret forfra dem på det nye netværk.

Det funker også fint, så længe jeg kører internt. Men jeg kan ikke få fjernadgang til dem mere. Jeg har givet dem hver sin faste interne IP adresse og de har fået hver deres port 811-812-813. Jeg har åbnet UPNP/portforwardet dem i routeren og er selvfølgelig opmærksom på, at jeg også har fået en anden ekstern IP-adresse ;)

Jeg læste så på fabrikantens hjemmeside, at det kan drille, hvis jeg sidder med mobilos på samme netværk og vil have fjernadgang til mine kameraer på den - men det hjalp heller ikke at slå wifi fra der og bruge mobilnettet.

Kan sådan en router blokere for indgående trafik? Eller kan jeg have overset noget andet, der gør, at jeg ikke mere kan få fjernadgang?

Mvh
Michael
Avatar billede puren Ekspert
10. januar 2017 - 22:00 #1
Du kan ikke få adgang ved at kalde en ekstern adresse når du sidder lokalt

UPNP/portforwardet er ikke det samme...

Kan sådan en router blokere for indgående trafik?  Ja  det er faktisk dens arbejde..

I forbindelse med at du har fået ny router har du så også fået ny internet udbyder? I så fald gætter jeg på at din nye internet udbyder laver dobbelt nat og derfor kan du ikke få adgang
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2017 - 07:31 #2
Hej.

  Det lyder til at du har gjort en hel del rigtigt allerede:
* Hver sin port til hver enkelt kamera - tjek.
* Fået fast IP#, så din ISP er tvunget til IKKE at "dobbelt-NAT'e" dig - tjek.
* Testet ved at slå WiFi fra, så du kommer ind udefra via 4G - tjek.

Der hvor det kan blive lidt interessant er, hvad det rent faktisk er din router gør, når du lader den port-forwarde vi uPNP. Prøv lige at forwarde portene manuelt og test igen?
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
11. januar 2017 - 21:15 #3
Tak for svarene. Jeg har ikke fået ny udbyder, men jeg er gået fra Fullrates kobberkabler til Fullrates bredbånd via Yousees kabel-tv (så det er måske det samme som at få ny udbyder?)

Jeg er ikke helt klar over, hvad "dobbelt nat" er. Jeg må så sige, at jeg har ikke fået en fast IP-adresse, for det kunne Fullrate ikke levere, da jeg gik over til dem. Men det har ikke været noget problem de 3 år jeg har fået internet via kobberkablerne. Så det tænker jeg heller ikke er noget problem nu. Jeg kan jo se, at jeg har samme IP adresse som i går.

Og så bliver jeg helt i tvivl nu UPNP og portforwarding ikke er det samme. Jeg har åbnet for UPNP - eller rettere, det har kameraene selv gjort. Jeg kan se det i routeren under det, der hedder "forwarding". Derfor troede jeg det var det samme.

Jeg har prøvet at slette den auto UPNP som kameraet har lavet under "forwarding" og oprettet den manuelt. Det hjalp desværre ikke.

Hjælper det, at routeren er en Sagencom CS 50001?

Mvh
Michael
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2017 - 21:26 #4
Prøv lige at gå på http://myip.dk/ og tjek din yderside-IP#.

Det lyder meget som "dobbelt-NAT", eller CGNAT. Det er en ekstra NAT, internetudbyderen kan lægge ind imellem kunde og internet for at spare på de IPv4-adresser, de har. Problemet er bare, at kunden ikke præsenteres med en public IP#, og derfor ikke kan routes ind til fra internet-siden.
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
11. januar 2017 - 21:33 #5
Når jeg går derind, så er det samme adresse for både IPv4 og IPv6 og det er den jeg blot sætter ":811" bagefter for at få adgang til det første kamera.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2017 - 21:34 #6
Helt korrekt, men er det en public IP# eller en lokal IP#?
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
11. januar 2017 - 21:38 #7
Godt spørgsmål - det står der intet om. Der står blot (jeg har slettet selve tallene):

Internet Protocol version 4 (IPv4)

xx.xxx.x.xxx

Could not determine any reverse DNS name.

Og der står nøjagtig det samme nedenunder, bortset fra at 4 er skiftet ud med 6
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. januar 2017 - 21:48 #8
Kan du selv afgøre om det er en ekstern? Ellers kan du lægge de første to oktetter her, så kan vi se hvor den hører hjemme (f.eks. 92.246.xxx.xxx).
Avatar billede mikedk2100 Juniormester
12. januar 2017 - 16:04 #9
Jeg tænker, at det er en ekstern - når man googler den kan den se, at den er i Kbh. Det starter med 95.166.xx.xx :)