Avatar billede clausbach1 Juniormester
25. februar 2024 - 20:34 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Mac kan ikke læse SD kort der er formateret i exFAT

Jeg har et lille problem med SD kort, som jeg håber nogen kan knække.

Jeg er begyndt at optage video, og derfor formaterer jeg SDXC kort om til exFAT, da mit Canon kamera ellers vil dele filen når den overstiger 4 GB. Jeg har bare fået det problem i kølvandet på det, at min Mac mini (Sonoma) ikke kan læse kortene via kortlæser eller direkte fra Kameraet via USB. Den kan fortsat hente billeder via WIFI. Og kort formateret i FAT32 kan den også læse vi kortlæsereren.

I første omgang mistænkte jeg Sonoma for at være skyld i problemet, fordi jeg mener at jeg kunne læse kortene før jeg lage den på mac'en. Men jeg er ikke sikker på det. Kan ikke huske med sikkerhed hvornår jeg formaterede kortene.

Kameraerne er Canon 90D og 7D.
Avatar billede milter Ekspert
25. februar 2024 - 21:41 #1
Avatar billede puren Ekspert
25. februar 2024 - 21:49 #2
hvad hvis du formater SDkortet i mac til exfat tager nogle billeder og så tilbage i mac?
Avatar billede clausbach1 Juniormester
25. februar 2024 - 21:56 #3
Nej, ikke den side. Det kan kun være metode 5 der kan være løsningen. Øvrige muligheder er afprøvet.

Jeg skulle måske have skrevet at Finder ikke kan komme i kontakt med kortlæseren og heller ikke recover funktionen i Disk Utility. Disk Utility kan dog godt "se" kortet, men status på det er passiv, og det kan ikke gøres aktivt.
Avatar billede clausbach1 Juniormester
25. februar 2024 - 22:01 #4
Puren - Mac'en kan ikke formatere kortet. Den skriver bare at det mislykkes. Det samme med førstehjælp-funktionen.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2024 - 11:08 #5
Hvis du sletter kortet og indsætter det i dit Cannon lyser Cameraet så ikke op og formaterer det?
Sådant virker mit og det er så FAT 32 Formateret!
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2024 - 11:12 #6
Avatar billede ejvindh Ekspert
26. februar 2024 - 12:21 #7
#5+#6: Men pointen er vel netop, at brugeren ikke ønsker FAT32, fordi den så klipper filerne over ved 4GB.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2024 - 12:45 #8
Så ligger problemet jo ikke i kortet men i Mac: Hvis jeg formaterer kortet  i xFat
kan det uden videre læses af Windows11Pro
Avatar billede clausbach1 Juniormester
26. februar 2024 - 21:16 #9
Jeg har nu kigget på manualen til Canon R7. Der står i afsnittet omkring formatering at man skal være opmærksom på at det ikke er alle operativ systemer der kan arbejde med exFAT - Jeg har både en mac og en windows 11 maskine, og det virker ikke på nogen af dem. Kameraerne kan kun formatere SDXC kort i exFAT. Så jeg konkluderer at det ikke kan lade dog gøre gennem kortlæser.

Det der virker stabilt er at koble op på WIFI. Men det går MEGA langsomt, og jeg kommer gerne hjem med +500 billeder, så ..... Af en eller anden grund som jeg ikke kan gennemskue, så vil mac'en nogen gange godt være med til at koble direkte til kameraet med USB-C. Men som oftest kan den ikke forbinde til kameraet.

Det er ikke lykkes Canon at opdatere deres software og drivere til Sonoma endnu. Det kunne man måske håbe ville hjælpe, men hvis det skal tage år at løse det, så er man jo lige vidt.

Tak for inputs :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
27. februar 2024 - 08:24 #10
Har du prøvet at indsætte et SD/HC kort Det er jo en meget stor Video hvis den F.eks. fylder mere end 32GB?
Avatar billede clausbach1 Juniormester
27. februar 2024 - 22:04 #11
SDHC kort er formateret i FAT32, og det er jo det jeg gerne vil undgå. Men det virker fint så længe videoen ikke fylder mere end 4 GB.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. februar 2024 - 22:13 #12
Du kan Formatere det som xFat på en PC: Såændrer det sig ikke når du sætter det i Cameraet:
https://ibb.co/6DBR3dh
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2024 - 22:23 #13
ja det er en begrænsning i FAT32 at filer ikke kan være større end 4GB men

har du adgang til windows computer kenne det være fedt hvis du gad prøve at komme sdxc kortet i der..

åbne kommandoprompt med admin
1.skrive "diskpart"
2.skrive "list disk"
du får nu vist alle diske som er på computeren også sdkorte
3.skrive "select disk X" X er nummert på dit sdkort
4.skrive "clean"
5.skrive "exit" og igen "exit"
du har nu slettet hele dit SDkort også partition
set det i din mac og prøve at formater det som Exfat
Avatar billede clausbach1 Juniormester
28. februar 2024 - 16:45 #14
Vel, der skete jo noget nyt

Windows 11 maskinen ville godt cleane disken og Mac'en ville godt formatere den og kan nu bruge den. Men kameraet vil ikke. Kameraet vil godt formatere kortet, men så er jeg tilbage ved udgangspunktet. Det er lidt op ad bakke.

Men tak for buddet.
Avatar billede clausbach1 Juniormester
28. februar 2024 - 21:02 #15
Nu lykkes det sgu.

Hvis man formaterer i exFAT på mac'en så vil kameraet ikke læse kortet.
Hvis man formaterer i exFAT på Canon kameraet i exFAT så vil Mac'en ikke læse det.
MEN hvis man formaterer kortet i exFAT på Windows 11 maskinen, så vil både Mac og kamera godt læse det.

Man må ryste lidt på hovedet.

Tak for alle bud.