Avatar billede Buller Praktikant
13. februar 2024 - 16:43 Der er 8 kommentarer

At rippe dvd til ekstern harddisk

Jeg har forsøgt gentagne gange med vlc at rippe mine dvder over til den eksterne i starten havde jeg kun lyden så prøvede igen der næst billed og det gik også fint indtil midten af filmen så gik det galt lyden og billede var så forskudt at det ødelagde filmen, jeg forsøgte også at få undertekster på men det lykkedes heller ikke så jeg har givet op, er der nogen som kan hjælpe mig med hvordan jeg skal gøre før det lykkes?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2024 - 16:54 #1
Prøv med https://handbrake.fr/ - det er et ret stærkt værktøj til CD/DVD ripping.

Men husk at hvis det er kopibeskyttede DVD´ere, vil du få problemer i stort set alle programmer - der er enkelte undtagelser.
Avatar billede Buller Praktikant
13. februar 2024 - 19:13 #2
Jeg har også prøvet med det program men fungere heller ikke
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2024 - 19:25 #3
Er det så ikke fordi det er standard film-DVD´ere (Købe-film). Disse kan ikke "bare" rippes - her skal du ud i noget ulovligt med at omgå kopibeskyttelsen. Det er ikke umuligt, men ikke noget reglerne tillader at man deler viden om her på siden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. februar 2024 - 19:28 #4
Hæh - søger man lidt her på siden, finder man alligevel svar (dælemig af mig selv): https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1030841
Avatar billede frem-ad Professor
14. februar 2024 - 15:42 #5
DVD Shrink er et gratis program der kan rippe dvd med alm. beskyttelse. Hvis det kraftig beskyttelse skal man have programmer der koster DVDFAB bruger jeg selv.

Det er ikke forbudt og rippe sine egne dvd ind på harddisk. Man må naturligvis ikke lave distribution af indhold, eller med dvd man ikke har betalt for.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2024 - 16:07 #6
Det er et svært emne den med kopiering og regler.

"Det er ikke forbudt (at?) rippe sine egne dvd ind på harddisk": Nej, ikke hvis der er tale om familiefilm og andre ting du selv er ophavsmand til. Men er det en købt DVD film med kopibeskyttelse gælder der dog flere regler. Man må gerne lave en kopi til eget brug, også på harddisk. Men IKKE hvis det indebærer at bryde kopibeskylttelsen:

"Det er ikke meningen, at kopispærringen skal forhindre dig i at se dine film, og du må derfor gerne bryde en kopispærring, hvis det er nødvendigt for at kunne afspille filmen. Derimod må du ikke bryde en kopispærring, hvis dit formål er at kopiere filmen – heller ikke selvom du kun vil lave kopien til personlig brug."

Citat fra https://kum.dk/kulturomraader/ophavsret/film (Afsnittet "Kopispærring/DRM").

Så vil nogen nok argumentere at man ikke længere har en DVD-afspiller, og at den derfor skal kopieres til harddisk for at kunne afspilles. Derfor laver man ikke en kopi for at lave en kopi, men for at kunne afspille den. Om den holder i retten ved jeg ikke...

Personligt tror jeg nok de fleste ser stort på det, og jeg tvivler voldsomt på at det nogensinde vil blive afprøvet i retten for almindelige privatbrugere... - og benytter man et program til det, kan man også argumentere for at man ikke selv bryder kopibeskyttelsen... så...

Alt ovenstående bare for at skrive, at det altså ikke nødvendigvis er tilladt - eller forbudt.
Avatar billede frem-ad Professor
14. februar 2024 - 16:31 #7
Men der står samme sted.:
``Du må gerne lave enkelte digitale kopier, så længe det kun er til personlig brug for dig selv eller personer, som er en del af din husstand. Det betyder, at en film, må kopieres til andre digitale medier, som f.eks. en ekstern harddisk eller et mediecenter på en computer, så længe det sker til personligt brug for dig selv eller til personer i din husstand. Andre, der ikke er en del af din husstand, er ikke omfattet af begrebet ”personlig brug”. Det er derfor ikke tilladt at fremstille digitale eksemplarer til disse personer.´´
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2024 - 17:22 #8
Ja det er jo som jeg læser det indforstået i det jeg skriver ovenfor... - hvor sektionen fortsætter med "Derimod må du ikke bryde en kopispærring, hvis dit formål er at kopiere filmen"...

Derfor vil jeg ikke sige det er forbudt eller tilladt, men nøjes med at advare om at man træder ind i en gråzone med risiko...