Avatar billede CA01 Novice
25. januar 2024 - 11:08 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Afspilning af Mini DV (video) kassettebånd

Min far har efterladt sig en række videokassettebånd af mærket Mini DV.
Jeg kan desværre ikke finde det kamara, de er optaget på.

Jeg søger nu en anbefaling til en afspiller - og evt nødvendigt andet udstyr - som jeg vil kunne bruge for at omlægge indhold fra båndene til min computer.

Hvad vil I anbefale?
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2024 - 13:40 #1
Jeg mener ikke at der nogensinde er lavet nogen decideret afspiller til disse bånd, da de jo var beregnet til at optage på med et DV kamera.
Du skal have fat i et sådant kamera, hvis projektet skal kunne gennemføres.
Jeg havde selv for mange år siden et VHS-C kamera (analogt) Det var små VHS bånd der via en adapter-cassette kunne afspilles på en almindelig VHS maskine, men der  findes næppe nogen DV afspiller er dette ikke muligt.
Det er meningen at  det optagede skal kunne føres direkte fra kameraet til en pc eller en DVD optager.
Prøv at kikke på DBA om der skulle være et til salg det. Krydser fingre for at det lykkes. 🤞
Avatar billede puren Ekspert
25. januar 2024 - 14:35 #2
jeg havde kigget efter en der gør i sådan noget kunne være https://billigscan.dk/mini-dv-til-dvd-og-usb/

syntes ikke det lyder dyrt i forhold holdt op imod hvad du skal bruge en penge på gear, tid på at få det til at virke og tid du skal bruge på at overspille div bånd
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2024 - 15:22 #3
#2 - Jeg tænkte også på evt. at få overspillet indholdet på DV båndene hos et professionelt firma. Jeg var inde at se på DBA, og kunne ikke finde noget DV kamera der. Desværre er det nok svært at skaffe et sådant, da det jo er mange år siden man anvendte denne teknologi.
Avatar billede frem-ad Professor
25. januar 2024 - 15:27 #4
Jeg ved han har tilbudt overspilning i flere år https://www.dba.dk/mini-dv-baand-digitaliseres/id-1071853415/
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2024 - 15:28 #5
Jeg har været inde på Trustpilot, og har fundet kundernes anmeldelser om Billigscan. Det er ikke de bedste karakterer firmaet får af kunderne, men der er da nogle positive imellem.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2024 - 17:21 #6
Trustpilot - alle utilfredse skriver ind, og dem, der bare får leveret det, de bad om, anmelder ikke. Lad være med at bruge trustpilot til noget.
Typisk (ved konvertering fra et format til et andet) så tabes der lidt i kvalitet. Folk får ikke 'full hd' opløsning fra en 30 år gammel optagelse.
Du kan selv bagefter lege med programmer, der kan justere opløsning og farver, og så få noget, der er bedre - det er bare ikke med i prisen for en konvertering.
Avatar billede CA01 Novice
25. januar 2024 - 18:47 #7
Tak for input og indsats.
Jeg har fået mulighed for at låne et kamera.
Jeg prøver den vej.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2024 - 18:48 #8
Hvis du kikke nærmere på Trustpilot så er der også mange positive anmeldelser!
Jeg skriver selv hvis der er firmaer der gør det godt, for sådanne er der også mange af, så dit argument holder ikke.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
26. januar 2024 - 07:29 #9
Jeg har tidligere i tre år haft ansvaret for en webshop med computere og udstyr og jeg kan love dig for, at Trustpilot skal tages særdeles alvorligt og hvis man gør det godt og behandler sine kunder med respekt og gør, hvad man kan for dem, så kan det direkte aflæses på Trustpilot.

Jeg vil meget gerne se valid dokumentation for, at "alle utilfredse skriver ind, og dem, der bare får leveret det, de bad om, anmelder ikke"? For det passer ingen steder? ...
Avatar billede ErikHg Ekspert
26. januar 2024 - 10:11 #10
#9 HØRT!
Jeg anvender selv Trustpilot, og har adskillige gange set mange positive anmeldelser, så Trustpilot er en god hjælper.
Avatar billede frem-ad Professor
26. januar 2024 - 15:44 #11
#8 #9 HØRT. Trustpilot giver positiv og negativ omtale og det er reel. Man kan trykke på den enkelte profil og der er nogle som altid brokker sig og andre er altid positiv. Men de fleste skriver både positiv og negativ. Personlig er det ikke så tit jeg bruger 5 stjerne (man er vel jyde :-) )

Men i forhold til Billig scan hvor snakken startede. Så har de 4,5 på Google. på Trustpilot der er 75% med 5 stjerner, og de 15% med 1 stjerner der prøvede jeg og tage 5 af dem der har skrevet og der er de 3 af nogle der kun skriver 1 stjerne anmeldelser.
Avatar billede puren Ekspert
26. januar 2024 - 15:54 #12
lige med hensyn til mit indlæg ang. billigscan.dk så var det den første jeg fandt på google
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
29. januar 2024 - 20:46 #13
Du kan godt selv overspille
1. Køb et brugt MiniDV kamera. Burde kunne fås til nogle få hundrede. Husk gerne at få et rensebånd med.
2. Du skal have en pc med Firewire, idet man skal overføre med Firewire, for at få den fulde digitale kvalitet. Og et Firewirekabel.
3. Du kan bruge et gratis program til capture som fx. SClive, du får så AVI filer.
Ellers kan jeg anbefale
https://www.datanord.dk/videobaand/video-til-dvd-og-usb/
Avatar billede CA01 Novice
29. januar 2024 - 22:24 #14
Takker. Det lyder helt rigtigt.