Lykketoft: Salget af TDC's kobbernet var en fejl

Daværende finansminister Mogens Lykketoft (S) fortæller i dag, at han ser salget af Tele Danmark sammen med infrastrukturen i 1998 som en fejl.

Artikel top billede

Daværende finansminister Mogens Lykketoft, der sad ved bordenden, da staten i 1998 solgte Tele Danmark, fortryder i dag, at staten solgte kobbernettet sammen med Tele Danmark.

I 1998 privatiserer Nyrup-regeringen fuldt ud Tele Danmark.

Salget af statens aktier indebærer, at det private selskab Tele Danmark får ejerskab over sin tjenesteforretning samt infrastrukturen i form af kobbernettet.

Mogens Lykketoft (S) var dengang finansminister og dermed manden, der sad på statens pengekasse.

Han fortæller i dag til Computerworld, at han fortryder, at teleselskabet også fik ejerskab over telefonnettet, da det blev privatiseret.

"I dag ville jeg nok have fastholdt det statslige ejerskab af kobbernettet, ligesom vi nu er bredt politisk enige om - uanset eventuelle fremtidige salg af el- og gasselskaber - at bevare statens ejendomsret til det fysiske net," siger Mogens Lykketoft.

Ønskede modernisering af nettet

Det danske telemarked blev liberaliseret under Nyrup-regeringen i 1996, og statens aktiepost i Tele Danmark blev solgt i to portioner de efterfølgende to år. Først til amerikanske Ameritech, mens de resterende aktier senere tilgik Tele Danmark.

Privatiseringen af Tele Danmark var et led i den proces, som fandt sted i hele Europa. På europæisk plan var det blevet besluttet at liberalisere medlemslandenes telemarkeder og privatisere de tidligere telemonopoler.

Den tidligere finansminister forklarer, at regeringen dengang gjorde sig en række overvejelser omkring privatiseringen af teleselskabet.

En af fordelene ved en hurtig privatisering var, at en ny ejer "ville sikre maksimal modernisering af danske telestruktur", og det ville være med til at bevare "interessante arbejdspladser" i Danmark, beretter han.

"Jeg må erkende, at vi ikke tilstrækkeligt grundigt vurderede fordele og ulemper ved nok at sælge selskabet, men beholde kobberet - den fysiske infrastruktur," siger Mogens Lykketoft om forarbejdet.

Nuværende minister fortryder

Kobberet, som TDC's net primært består af i dag, er over flere omgange blevet erklæret dødt på grund af nye teknologier.

Men i dag er den mest solgte bredbåndsløsning stadig via kobbernettet i form af xDSL-bredbånd. Samtidig viser det seneste halvårsregnskab fra TDC, at 1,3 millioner danske hjem har en traditionel fastnettelefon hos teleselskabet.

"Dengang var det dominerende synspunkt, at kobberets betydning ville være aftagende, fordi kommunikationen i fremtiden ville foregå gennem luften i stedet for gennem jorden," fortæller Mogens Lykketoft om overvejelserne omkring kobbernettet fremtid.

Brian Mikkelsen fortryder

Danmarks nuværende økonomi- og erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), fortalte tidligere i år til Morgenavisen Jyllands-Posten, at han så det som en fejl at privatisere vitale dele af infrastrukturen.

"Jeg har tidligere været ihærdig tilhænger af at privatisere mest muligt. Det er jeg ikke mere. Både af praktiske årsager, men også fordi jeg mener, at der er nogle ting, som er vigtige for staten at have indflydelse på," sagde Brian Mikkelsen til avisen.

Han forklarede ved den lejlighed, at kapitalfonde ikke tænker på danske interesser, men i stedet tænker på aktionærerne. Og netop TDC er ejet af kapitalfonde.

TDC's nuværende topchef, Henrik Poulsen, har dog ved flere lejligheder understreget, at TDC investerer milliarder af kroner i ny infrastruktur.

Senest har selskabet igangsat en udbygning af selskabets fast- og mobilnet for 25 milliarder kroner over de næste 10 år.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-specialister til WAN, Routing og Switching

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporterelever til lokal IT på Flyvestation Skalstrup

    Region Sjælland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
    Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

    Dan Toft

    Pinksky ApS

    Pentos har pr. 2. juni 2025 ansat Jonas Kyhnau som Seniorkonsulent. Han skal især beskæftige sig med at rådgive virksomheder om HR digitalisering og implementering af SAP SuccessFactors og SmartRecruiters. Han kommer fra en stilling som Seniorkonsulent og PMO lead hos Gavdi. Han er uddannet Cand.merc Human Resource Management fra Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med med Onboarding, Employee Central (Core HR). Nyt job

    Jonas Kyhnau

    Pentos

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job