Derfor kan danskerne ikke spekulere i domænenavne

Principper om rettidig omhu og ond tro kan blive vigtige brikker i fremtidens regler om god domænenavnsskik. Hvad mener du?

Artikel top billede

Læs også:

Er god domænenavnsskik blevet en uskik?

Det koster kassen at blive trukket ind i en domænesag.

På den netop overståede konference Internetdage, var reglerne om god domæneskik til diskussion. 

Et af de spørgsmål, der blev rejst fra salen var, hvorfor vi overhovedet skal have regler for god skik på domæneområdet. 
Hvorfor ikke bare lade markedskræfterne afgøre prisen på et domænenavn?  

Til det spørgsmål svarer Jane Eis Larsen, direktør i IT-Branchen, at hun frygter, at en liberalisering vil gå ud over især mindre virksomheder, der så kan risikere at skulle betale store summer til domænehajer, der opkøber domæner med henblik på videresalg.  

"IT-Branchens holdning er, at domænenavne er et begrænset semi-offentligt gode. Hvert eneste domænenavn er så at sige et monopol - der er kun en, der kan have det," siger hun.   

Orienteringsskilt

Ud fra den betragtning mener hun, at hvert domænenavn kan ses som en samfundsnyttig brik i at få internettet til at fungere, fordi der udover ejeren af domænet også er en omverden, der bruger domænenavnet som et orienteringsskilt på internettet.  

"Derfor er vi tilhængere af en aktiv regulering af, hvem der skal have domænenavnene, hvilket indebærer, at der til enhver tid er en risiko for at miste sit domænenavn," siger Jane Eis.

Ond tro eller rettidig omhu

Det forslag, Jane Eis selv stiller, til hvordan man undgår at domænenavne uretmæssigt frakendes sin ejer, handler om at indføre en regel om rettidig omhu.

Det vil sige, at det er et tungtvejende argument, at en virksomhed kan dokumentere, at den på forhånd har undersøgt markedet for domænenavne, før den tager et bestemt navn. Og omvendt at privatpersoner og andre har undersøgt, om der i forvejen findes en virksomhed med et navn, der svarer til det domænenavn, man er ved at registrere. 

"Hvis en virksomhed for eksempel starter en kæmpe markedsføringskampagne med nyt logo og nyt navn uden først at have checket om .dk domænet er ledigt, så vil jeg mene, at det er et eksempel på, at der ikke er vist rettidig omhu," siger hun. 

Vi kan lære en del af svenskerne

Gert Jacobsen fra ATZnet mener derimod, at vi kan lære af vores nordlige naboer i Sverige.

Her har man igennem en årrække afgjort klagesager ud fra et princip om ond tro. 

Det betyder at tre kriterier skal være opfyldt for at vinde en klagesag.

Dels skal klageren have en rettighed som eksempelvis et varemærke, den indklagede skal have handlet i ond tro i registreringsøjeblikket, og desuden skal den indklagede ikke have nogen rettigheder i forbindelse med domænet.  

"Det kunne måske være meget interessant at løbe nogle af de tidligere klagesager igennem og se, hvad udfaldet havde været, hvis det var de principper, man havde benyttet," siger Gert Jacobsen.

Læs også:

Er god domænenavnsskik blevet en uskik?

Det koster kassen at blive trukket ind i en domænesag.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job