Debat: Betyder upstream-hastighed noget for dig?

Upstream-hastighederne er fortsat markant lavere end downstream på de danske bredbåndsforbindelser. Er det sund fornuft eller et samfundsproblem?

Artikel top billede

Internethastighederne stiger støt i Danmark.

Men man får to vidt forskellige billeder af den aktuelle situation, hvis man kigger på henholdsvis downstream- og upstream-hastighederne.

I IT- og Telestyrelsens seneste bredbåndsstatistik fremgår det, cirka 91 procent af bredbånds-abonnementerne i midten af 2009 havde en downstreamkapacitet på mindst to mbit/s.

Mediankapaciteten var på samme tidspunkt på 6,5 mbit/s.

Noget anerledes forholder det sig med upstreamkapaciteterne. Her havde blot 12 procent af de danske bredbånds-abonnementer i midten af 2009 en upstreamkapacitet på to mbit/s.

Langt de fleste danske bredbåndsbrugere havde på det tidspunkt 512 Kbit/s eller mindre i upstreamhastighed.

Selvom tallene nu er et år gamle (nyere findes desværre ikke), så er forholdet mellem download og upload næppe markant anderledes i dag.

Stridshaner uenige om behovet

Uenigheden om, hvorvidt de asymetriske bredbånds-tilbud fylder for meget, blusser nu igen op.

I Computerworlds Top 100-magasin, der udkom for nylig, forklarer administrerende direktør i YouSee, Niels Breining, at man bevidst har valgt ikke at indføre de højeste upstream-hastigheder, blandt andet fordi det giver en enklere markedsføring, at der er ens tilbud på kobber- og fibernettet.

TDC har ellers masser af fiber, der vil kunne understøtte hurtigere upstream - ikke mindst efter købet af Dongs store fibernet sidste år.

Alligevel tilbyder YouSee i dag alligevel kun asymetriske bredbåndspakker, hvor den største hedder 50 mbit/fem mbit.

"Det er rigtigt, og vi vil da også på et tidspunkt komme med højere upstream-hastigheder. Men markedet for det er ualmindeligt lille; der er ikke mange, der har brug for mere end fem mbit," sagde Niels Breining i den forbindelse.

Fiberbranchen vil have målsætning

Det synspunkt er man lodret uenig i hos Dansk Energi, der er brancheforening hos de danske fiberselskaber.

"Selvom upstream-kapaciteten er til rådighed, så vil man ikke give forbrugerne mulighed for at gøre brug af det, men vil i stedet begrænse upstream-hastighederne. Det her må i den grad få politikerne til at undre sig og genoverveje behovet for en upstream-målsætning," lyder det blandt andet fra Thomas Woldiderich, konsulent i Dansk Energi.

"Det strider jo fuldstændig imod hensigten om at fremme højhastighedssamfundet og give danskerne mulighed for at blive aktive medskabere af indhold online. Også i et innovationsperspektiv er der i den grad brug for både høj down- og upstream-hastigheder," lyder Dansk Energis pointe.

Nu har Dansk Energi en klar interesse i at fremme de hurtigere upstream-hastigheder, idet netop dette er en af de mer-værdier, som elselskaberne kan slå på, når de skal sælge deres fiber-løsninger.

Men hvad betyder upstream-hastigheden for dig privat og professionelt.

Er der brug for en officiel upstream-målsætning i Danmark?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly