Sådan kan kommunerne hente millioner på nettet

En mere brugervenlig online selvbetjeningsløsning til borgeren barberer over halvdelen af tidsforbruget af for den kommunalt ansatte, der skal behandle sagen.

Artikel top billede

Mere brugervenlige selvbetjeningsløsninger på nettet kan spare masser af tid for de offentligt ansatte sagsbehandlere, som skal arbejde videre med borgernes henvendelser, skriver Videnskab.dk

Det viser et forsøg med nordjyske ansøgninger i byggesager, som forskere på Aalborg Universitet har gennemført i samarbejde med kommunerne og virksomheden Dafolo, der leverer selvbetjeningsløsninger til 65 danske kommuner og er den største hjemlige leverandør af netbaserede formularer til kommunerne.

Fra 51 til 18 minutter 
Forskningsprojektet viser, at sagsbehandlingstiden af en ansøgning i en byggesag gik fra 51 minutter til 18 et halvt minut, da borgeren fik mulighed for at benytte en mere brugervenlig online-løsning i stedet for det traditionelle pdf-dokument, man selv skal fylde ud.

Sagsbehandlerne skal altid gennemgå ansøgningerne, så der er under alle omstændigheder en efterbehandlingstid.

Men kommunernes sagsbehandlere skal bruge markant mindre tid på hver sag, hvis borgeren præsenteres for en bedre selvbetjeningsløsning, er konklusionen hos universitetsfolkene.

Pdf eller dialog

I forsøget med byggesagerne skulle testbrugerne lave elektroniske ansøgninger til to typiske byggesager, en garage og en tilbygning.

Brugerne prøvede både at udfylde de elektroniske pdf-formularer, som er standardløsningen på de fleste kommuners hjemmesider i øjeblikket, samt at levere de tilsvarende oplysninger via et nyt og mere brugervenligt dialogbaseret system, hvor borgerne bliver guidet gennem processen trin for trin.

"Hvis selvbetjeningsløsningerne er gode og til at forstå, vil borgerne gerne bruge dem. Men er løsningerne for dårlige, giver borgerne op og henvender sig i stedet til forvaltningerne, og så er det, at det koster tid for sagsbehandlerne,« forklarer Jan Stage, professor på Aalborg Universitets Institut for Datalogi, til Videnskab.dk

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S