Læs også: Odenses it-chef henter inspiration i Florida
Læs alle de artikler, Computerworld har skrevet fra Lotusphere 2011.
Orlando: For at få så meget ud af IBM's Lotusphere-konference som muligt stillede Odense Kommune, som bruger Notes-mail, -databaser, -kalender, -Instant messaging/chat-funktionen Sametime og Websphere Portal, med tre personer.
It-chef Allan Bager tog til Lotusphere med en strategisk orienteret arkitekturvinkel. Udover chefen var der også en teknisk kyndig projektleder, som havde mere fokus på de forretningsorienterede indlæg og projekter.
"Endelig havde vi også en teknisk konsulent med. Altså tre medarbejdere med ret forskellige kompetencer, og der var noget for os alle tre på konferencen. Vi fik opfyldt forventningerne," siger Allan Bager.
De tre it-ansatte fra Odense hørte foredrag og fik arrangeret møder med produktansvarlige inden for forskellige relevante områder. Eksempelvis fandt de løsninger inden for sagsbehandling i den sociale sektor og var til møde sammen med Bankdata, Göteborg Kommune og Jyske Bank.
"Lidt sjovt at vi skal rejse helt til Orlando for at møde nogen hjemmefra, som har de samme ønsker som os," siger Allan Bager.
Der blev blandt andet snakket Websphere Portalløsninger, som kan give et overblik over såvel en bankkundes økonomi som over en borgers engagementer med kommunen.
Samarbejdet rækker videre
De strategiske valg, vi skal tage, handler meget lidt om hvorvidt vores mailsystem hedder Notes eller noget andet, men mere om, hvordan hele det it-kompleks, der skal understøtte samarbejde, fungerer.
"Selvfølgelig er mail en del af, hvordan arbejder vi sammen, men der er så meget andet. Som for eksempel chatfunktionen Sametime, videokonferencer og sociale netværk som Twitter, Facebook og LinkedIn, som vi alle sammen er med på i større eller mindre grad. Derudover er der også RSS feeds, widgets og den slags," siger Allan Bager.
Samarbejde eller Collaboration rækker med andre ord langt videre end at sende et worddokument frem og tilbage.
"Der er mange måder at arbejde sammen på, og den mangfoldighed har vi set et hjørne af herovre, og det skal vi hjem og forholde os til" siger Allan Bager.
En teknologisk dødsspiral
It-chefen husker, at når der blev holdt møder i 'gamle' dage, så var det med papir og kuglepen. For nogle år siden var der blevet opgraderet til en pc.
"Til mødet i dag sad mødedeltagerne med iPads og mobiltelefonen ved siden af. Hvad sidder vi så med om fire år," spørger Allan Bager retorisk og tilføjer:
"Og husk, at alt det gamle software og apps skal kunne følge med. Hvad det angår, har jeg set mange løsninger her på Lotusphere med fokus på at få de mange forskellige enheder og gadgets til at spille sammen."
Odense Kommune har lige som alle andre offentlige institutioner stramme budgetter og tager heller ikke til Lotusphere hvert år, men Odense Kommunes it-chef løfter en advarende finger:
"Ja, vi skal spare, men vi er også nødt til at holde os opdateret, ellers ender vi teknologisk set i en dødsspiral."
Læs her alle de artikler Computerworld har skrevet fra Lotusphere 2011