Telenor vil langtidsbinde danske kunder med ny fidus

Med en smart fidus vil Telenor i Danmark omgå begrænsningen på seks måneders binding af nye kunder og fastholde dem i langt længere tid.

Artikel top billede

Foto: Eric Hood.

Læs også: Telenor-topchef: Lave priser skader os alle.

Ny model

Men Telenor tilbyder nu en afbetalingsmodel, hvor kunden køber almindeligt abonnement, men selve telefonen bliver betalt via en afbetalings-ordning over en periode på op til 24 måneder.

Afbetalings-ordningen kører under navnet Smart-aftale.
 
"Det er jo egentlig en måde at omgå binding på. Kunden vælger jo helt frit uden nogen ekstra omkostninger at betale telefonen over længere tid, mens selve abonnementet fortsat er seks måneder," siger Jon Erik Haug, der er administrerende direktør for Telenor i Danmark.

Kunden kan efter de seks måneder skifte til et andet selskab, men kunden skal fortsat afbetale mobilen i forhold til den aftale, der er indgået med Telenor.  
 
Flere kunder forsvinder
Jon Erik Haug mener, at den seks måneders bindingsperiode er alt for kort, og at den er til skade for både operatør og forbruger.
 
"Vi får øget churn (kundeafgang, red.) ved det. For forbrugeren betyder det, at han har kortere tid til at betale sin telefon. Ergo bliver det dyrere for mange kunder," fortæller Jon Erik Haug.
 
Danmark sakker ifølge Telenor-chefen bagud sammenlignet med de nordiske nabolande, hvor den maksimale bindingsperiode varierer mellem 12 og 24 måneder.
 
"Hvis vi ser på Telenor-kundebasen, så er antallet af smartphones dobbelt så højt i Sverige som i Danmark, og det er vel ikke noget, som politikerne ønsker," siger han med henvisning til, at politikerne kan lave de danske regler om.
 
Debatten om bindingsperioder har verseret i årevis, men den fik i januar fornyet liv, da Venstre lancerede sit telepolitiske udspil. Heri foreslog partiet, at bindingsperioden sættes op til 12 måneder. Forbrugerrådet skød efterfølgende forslaget ned.

Læs også: Telenor-topchef: Lave priser skader os alle.

Annonceindlæg fra DE-CIX

Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S