Google har fået ny direktør - og han har et problem

ComputerViews: Den enormt rige Google-stifter Larry Page tiltrådte for få dage siden som topchef. Men han har et ganske alvorligt problem, der hurtigt kan blive Googles problem. Se her, hvad det er.

Artikel top billede

Læs også: Ny topchef til Google - Eric Schmidt stopper efter 10 år. 

I denne uge havde Google-stifter Larry Page første dag på jobbet som administrerende direktør i selskabet, siden han i 2001 efter blot tre år som CEO trak sig fra posten og overlod den daglige ledelse til Eric Schmidt, som nu har trukket sig.

Larry Page har været topchef for Google tidligere, men kommer alligevel tilbage til et job, der er markant anderledes end dengang, han sidst havde det.

Dengang var Google et relativt overskueligt, innovativt selskab baseret på søgeteknologi og annonceindtægter og var i den grad på vej op.

I dag er Google et meget stort og velhavende, multinationalt selskab med en årlig omsætning på 160 milliarder kroner, der beskæftiger sig med mange forskellige internet-baserede forretningsområder, regulære ventureinvesteringer, fjernsyn, hardware, udvikling af miljøvenlig bil-teknologi og mange andre ting.

Er han så den rigtige mand?

Det er nu et åbent spørgsmål, om Larry Page er den rigtige mand til opgaven, som selv sagt er enormt vigtig for selskabets fremtid i en meget omskiftlig og vildt konkurrencepræget verden.

Ja, han fik ideen sammen med makkeren Sergei Brin og ja, han var administrerende direktør, indtil selskabet for alvor skulle kommercialiseres.

Google har givet kigget over mod Apple, da selskabet skulle overveje sagerne.

Apples Steve Jobs har i den grad som iværksætter formået at vende tilbage efter en pause som topchef og drive sin virksomhed helt til tops.

På den anden side floppede Yahoos stifter, Jerry Yang, fælt med en række strategiske fejldisponeringer, da han vendte tilbage som administrerende direktør for Yahoo. Det kostede ham jobbet, hvilket du kan læse mere om her.

Larry Page er en dygtig idé-mand, men han har et ganske alvorligt problem, når det gælder ledelse af et af verdens mest eksponerede selskaber: Han er genert.

Ikke ligefrem sprudlende

Larry Page er således kendt for til møder at sidde med blikket slået ned på sin Android-telefon, ligesom han ikke er godt tilpas med at holde taler eller peptalks, have fastlagt skema for dagen eller holde møder med presse, analytikere eller myndigheder.

Det er alle sammen ting, som det er absolut nødvendigt at mestre, hvis man skal lede et gigant-selskab som Google.

Lider af klassisk nørd-syndrom

Hertil kommer, at Larry Page har ry for at lide af det klassiske udvikler-/it-mand-syndrom: Han har svært ved at håndtere noget, der ikke kan måles.

Og det er nødvendigt, hvis man skal udfylde rollen som topchef i Google, der som dominerende, global gigant er i både myndighedernes, pressens og offentlighedens søgelys - og som endda lever af noget så kontroversielt som at samle data om milliarder af mennesker.

Det kræver politisk snilde og en ypperlig næse for politisk og taktisk branding af selskabet.

Den afgående Google-direktør, 55-årige Eric Schmidt, har ofte joket med, at han stod for "voksen supervision" af sine to arbejdsgivere, som han da også ofte har afbrudt til møder og lignende, når han lige skulle fastslå et par vigtige pointer over for 'de unge' idéfolk.

En trojka i opløsning

Eric Schmidt, Larry Page og makkeren Sergei Brin har i de seneste år udgjort en slags trojka i Google, der har haft sidste ord i alt. Sergei Brin har aldrig været inde i billedet som topchef.

Allerede som ung var det Larry Page, der læste bøger om forretningsførelse og prædikede, at der ikke var nogen idé i at være en dygtig opfinder, hvis ikke man også kunne drive forretning.

Det kunne han i begyndelsen, da Google var en af it-verdenens vilde kometer med et vildt blomstrende, innovativt arbejdsklima.

Det åbne spørgsmål er nu, om han vil blive den nye Steve Jobs, der kan vende tilbage efter en årrække uden for og sende selskabet videre mod firmamentet.

Eller om han er en ny Jerry Yang, der vender tilbage til topposten og via fejlslutninger og strategiske bommerter får selskabet til at rotere mod sin egen grav.

Læs også: Ny topchef til Google - Eric Schmidt stopper efter 10 år.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S