Se galleri: Her er fem fede e-bogslæsere til dig
Priserne på e-bogslæsere rasler ned
E-bogs-giganten Amazon har været i det kreative hjørne.
Resultatet er, at prisen på selskabets billigste version af Kindle med et snuptag sænkes fra 139 dollars til 114 dollars (svarende til en nedsættelse fra 720 til 590 kroner).
Til gengæld skal kunderne til dette produkt kunne leve med, at der vises annoncer som screensavere.
På den traditionelle Kindle vises der billeder af forskellige forfattere, når e-bogslæseren ikke anvendes.
Administrerende direktør Jeff Bezos udtaler, at målet med det nye annonce-initiativ er, at alle, der ønsker en Kindle, skal have råd til det.
Et marked i vækst
Det understreger imidlertid også, at forretningsmodellen for Amazon - og andre producenter af e-bogslæsere - er at lokke kunderne ind i folden med billige produkter for derefter at kunne tjene penge på at sælge selve indholdet.
At e-bøger bliver fremtiden, blev for nylig tydeliggjort, da Amazon annoncerede, at selskabet nu sælger 115 e-bøger for hver 100 print-bøger.
Gartner vurderer, at der alene i 2011 vil blive langet 11 millioner e-bogslæsere over disken på verdensplan.
Når man køber Amazons Kindle som dansker, sker det via den amerikanske afdeling. Der skal derfor lægges moms oven i de 114 dollars, så prisen havner på knap 740 kroner.
Se galleri: Priserne på e-bogslæsere rasler ned