Microsoft: Her er vores store guldkalv

Microsoft skovler penge ind på trods af faldende salg af Windows. Se her, hvor selskabet især har fat i en veritabel guldkalv.

Artikel top billede

Microsofts kan med sit kvartalsregnskab for regnskabsåret tredje kvartal præsentere markant vækst i både indtjening og omsætning, selv om salget af pc'er, som Microsoft leverer styresystemer til, er faldet.

Grunden til fremgangen skal i stedet findes i salget af Xbox og Office, der er gået pænt frem.

Pengene vælter ind

Microsoft tjente i alt 26,4 milliarder kroner i kvartalet. Det er en stigning på 31 procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Omsætningen landede på 82,9 milliarder kroner - en stigning på 13 procent i forhold til det tilsvarende kvartal sidste år.

"Der er tale om et stærkt, finansielt resultat på trods af et blandet pc-miljø. Det demonstrerer styrken og bredden af vores forretning," lyder det fra Peter Klein, finansdirektør i Microsoft.

Salget af Windows 7 dykkede med fire procent i forhold til samme periode sidste år. I alt solgte Microsoft Windows 7-licenser for godt 22 milliarder kroner.

Dette fald bliver dog opvejet af fremgang på andre områder. Det drejer sig ikke mindst om Microsoft Office, der har solgt forrygende i kvartalet med en stigning på hele 21 procent i forhold til samme kvartal i fjor.

I alt solgte Microsoft Office-licenser for 26 milliarder kroner i kvartalet.

Xbox-universet sælger godt

Også salget af Xbox-relaterede produkter er gået voldsomt frem med en stigning på hele 60 procent. Samlet blev omsætningen i Microsofts spil-division - der omfatter Kinect, Xbox og Xbox Live - på 9,1 milliarder kroner.

Også 'Server and tool'-divisionen gik frem med 11 procent.

Ikke alle forretningsområder er dog profitable. Microsofts division for online-services tabte i kvartalet 3,8 milliarder kroner, hvilket dog svarer til en fremgang på tre procent i forhold til det tilsvarende kvartal i fjor.

Online-divisionen har tidligere haft massive tab, hvilket har ført til udrensning i ledelsen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S