Amazon: Beklager, men jeres data er væk for evigt

Amazon opgiver nu at redde de sidste data efter det store nedbrud på selskabets cloud-tjeneste. Se her, hvor alvorlig sagen er.

Artikel top billede

Læs også:
Stort nedbrud hos Amazon sår tvivl om skyen

En af verdens største leverandører af cloud-tjenester, Amazon, er efter flere dage med alvorlige nedbrud på systemerne blevet nødt til at sende triste mails til en række kunder.

"Vi er meget kede af det, men i sidste ende har vores anstrengelser for manuelt at redde jeres data været forgæves," skriver Amazon i mailen, som Business Insider har fået kendskab til.

Der skulle være tale om en relativt lille mængde tabt data i forhold til den totale datamængde, som Amazon ligger inde med for kunderne.

Men selv en meget lille procentdel af den totale mængde data vil, når man har Amazons størrelse, være katastrofalt for nogle virksomheder.

Amazon er stadig ikke kommet med nogen officiel forklaring på, hvordan selskabets systemer kunne fejle så katastrofalt, som det skete.

Derfor er det stadig uvist, hvordan cloud-leverandøren kunne miste nogle kunders data permanent.

Kunder straffes dobbelt

De kunder, der har mistet data, kommer oven i købet til at betale ekstra for ødelagt data.

I mailen til de berørte kunder skriver Amazon nemlig, at selskabet har lagt de data, som Amazon har reddet, ud til kunderne, men at dataene er i så dårlig stand, at de næppe kan bruges.

Derfor minder selskabet om, at kunderne skal slette de ødelagte data, som Amazon har lagt ind, hvis de ikke ønsker, at betale for den plads, de optager.

Mister 11 timers data

En af de virksomheder, der er ramt af den permanent forsvundne data, er webtjenesten Chartbeat, der leverer analyseværktøjer til hjemmesideejere.

"Omkring 11 timers historisk data kunne ikke reddes, og vil fremstå som små huller i tidslinjen," skriver Chartbeat til sine kunder.

Selv her mange dage efter det alvorlige nedbrud, er der i skrivende stund stadig problemer med en række services, afslører Amazons statusside.

Har din virksomhed miste data i nedbruddet, vil Computerworld gerne høre fra dig.

Læs også:
Stort nedbrud hos Amazon sår tvivl om skyen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S