Gratis antivirusprogrammer vinder over de dyre

Tjekkiske antivirusprogrammer er globalt set de mest udbredte mærker. Se hvordan de større, etablere mærker klarer sig i konkurrencen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Gratis antivirusprogrammer som Microsofts Security Essentials (MSE) har nu overhalet det mere komplekse, betalte software som millioner af brugeres foretrukne valg i kampen mod malware.

Det viser nye tal fra certificerings-virksomheden OPSWAT.

I sin kvartårlige analyse af sikkerhedssoftware på 43.000 computere fra hele verden i perioden fra marts til maj, 2011, har OPSWAT fundet ud af, at velkendte brands som McAfee, Symantec og Trend Micro halter mere og mere bagud i forhold til de fortrinsvist europæiske konkurrenter, som markedsfører deres produkter på baggrund af modeller, hvor programmerne er enten gratis eller såkaldte "freemium" (gratis, men med mulighed for betalte opgraderinger).

Globalt set er de to mest udbredte mærker de tjekkiske virksomheder Avast Software og AVG, som ligger på en delt førsteplads med 12,3 procent af systemerne hver, lige foran tyske Aviva med 12,2 procent, Microsoft med 11,2 procent og Eset Software, også fra Tyskland, med lidt under 10 procent.

De gamle ledere på sikkerhedsområdet, Symantec, McAfee og Trend Micro blev fundet på bare 8,77 procent, 4,5 procent og 2,15 procent af systemerne.

I forhold til individuelle produkter sad Microsofts Security Essentials med en markedsandel på 10,6 procent, foran Avivas Antivir Personal Free med 10,2 procent, Avast Free Antivirus med 8,66 procent og AVG Antivirus Free med 7,92 procent.

Det mest udbredte antivirusprogram i abonnementsform var Eset Softwares Nod32 Antivirus med 7,25 procent, Kaspersky Labs Internet Security med 4,31 procent og Norton Antivirus med 4,3 procent.

Stigningen i brugen af Microsofts Security Essentials er særligt markant i Nordamerika, hvor det ifølge OPSWAT nu kan findes på lidt mere end 15,7 procent af alle pc'er, foran AVG på 10,4 procent og Avast på 7 procent.

Selv her har de nye europæiske virksomheder fået medvind, og både Eset Software, Aviva og AVG er på top 10 over de mest almindelige antivirusapplikationer.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S