Microsoft sender 200 folk til årets drukfest i Roskilde

It-giganten Microsoft invaderer årets Roskilde Festival med mere end 200 folk. Det bliver ikke en ren fornøjelse, lover Microsoft Danmarks direktør.

Artikel top billede

Photo by: Jens Dige/ROCKPHOTO (Foto: Klavs Bo Christensen)

Læs også:
En hel hær af it-nørder kæmper mod kaos i Roskilde

Roskilde Festival virker som fluepapir på it-giganter

Sex, drugs og rock'n'roll i fire dage lyder umiddelbart ikke som den mest oplagte cocktail for verdens største softwarehus.  
 
Alligevel sender Microsoft i næste uge ikke færre end 100 medarbejdere og godt 100 kunder og partnere til Roskilde Festival, som Microsoft har doneret spandevis af konsulenter og systemer til.
 
Blandt andet har Microsoft skænket festivalen 250 Office- og Windows 7-licenser samt Sharepoint-servere til mailhåndtering til de omkring 25.000 frivillige medarbejdere.
 
To grunde til deltagelse
Selskabets direktør i Danmark, Jørgen Bardenfleth fremhæver især to grunde til, at Microsoft i år stiller med i alt tre stande, hvor partnere og kunder kan få en forfriskning, mens festivalgængerne kan afprøve Microsoft-produkter som spilproduktet Kinnect, Windows Phone 7 og det cloud-baserede Office 365.
 
"Dels er det et spændende at donere software til festivalen og se, hvordan softwaren bliver brugt til hurtig skalering fra ingen til flere tusinde folk i løbet af ingen tid. Dels har mange af vores kunder og partnere aldrig været på festivalen før, og det ville vi da gerne arrangere," siger Microsoft-direktøren, der selv fik Roskilde-debut sidste år.
 
"Festivalen er jo ikke kun druktur for de unge. Den handler i høj grad om kunst, kultur og mad. Mit hovedindtryk er, at det handler om at være sammen med over 100.000 andre om noget vigtigt," fortsætter Jørgen Bardenfleth, der fredag og lørdag selv skal være vært for to arrangementer i mediebyen.
 
Er ikke med på badebilletter
I 2010 "nøjedes" Microsoft med at stille med halvdelen af årets mandtal.
 
Men i år har it-giganten løbende spurgt kunder og partnere mere målrettet om, hvorvidt de vil med på festivalen på endags-billeter  
 
De mange Microsoft-medarbejderes arbejdsopgaver bliver så at være værter for forretningsforbindelserne eller demonstrere produkter på de tre Microsoft-stande på de grønne marker ved Roskilde.
 
Derudover sender it-selskabet en lille redaktion, der skal skrive historier til nyhedssitet Msn.
 
"Der er ikke nogen af vores medarbejdere, der bare kommer til en gang fed rock i fire dage. Ikke kun, i hvert fald," lyder det fra Jørgen Bardenfleth, som også har planlagt at besøge sine tre ældste børn på festivalens campingområde.
 
"Mine børn er ivrige festivalgæster, men de har allerede sagt, at jeg ikke behøver at besøge dem. De skal nok komme ned i min lejr i stedet for," lyder det fra Microsoft-direktøren.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent i Jylland

    Midtjylland

    Politiets Efterretningstjeneste

    Sektionsleder til DevOps i PET

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Chef for It Operations i Cyberdivisionen i Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil