Telia mister fortsat kunder

For femte kvartal i træk taber Telia mobilkunder.

Artikel top billede

Det tredjestørste teleselskab i Danmark, Telia, har igennem længere tid tabt kunder.
 
Og årets andet kvartal var ingen undtagelse, om end frafaldet er knap så massivt, som da mobilkrigen drevet af Onfone var på sit højeste.
 
Telia havde således 4.000 færre kunder ved udgangen af juni end ved udgangen af marts. Dermed taber teleselskabet, der også omfatter Call Me, kunder for femte kvartal på stribe.
 
Teleselskabet havde 30. juni i alt 1.424.000 kunder, hvoraf 187.000 af dem var taletidskort-kunder. Telia kan glæde sig over, at kunderne taler lidt mere i telefon, men alligevel er omsætningen per kunde faldet.
 
Mobilforretningen oplevede et fald i omsætningen på 4,3 procent målt i danske kroner, men da regnskabet offentliggøres i svenske kroner, og der har været et valutaudsving, så er omsætningen i regnskabet anført som uændret.
 
Dermed fastholder Telia i årets andet kvartal en omsætning på 1,392 milliarder svenske kroner svarende til 1,12 milliarder danske kroner.
 
Resultatet af driften før særlige poster, renter og skat, EBITDA, endte på 218 millioner danske kroner, hvilket er en forbedring på otte procent.
 
Telias bredbåndsforretning oplevede en svag vækst og omsatte i årets andet kvartal for 187 millioner kroner.
 
Fyrede direktør
Regnskabet indikerer, at administrerende direktør Søren Abildgaard næsten har fået stabiliseret kundeflugten. Han blev i januar indsat som ny topchef i firmaet, efter at Jesper Brøckner blev afskediget som administrerende direktør.
 
Den øverste chef for mobilforretningen i TeliaSonera-koncernen, Håkan Dahlström, var utilfreds med udviklingen i Telia-forretningen. Telia havde tabt mobilkunder, mens datterselskabet Call Me havde vundet frem.
 
Netop derfor valgte Håkan Dahlström at ansætte Søren Abildgaard, da han var manden, der stod i spidsen for Call Me og dermed også lavprisselskabets fremgang.

Se TeliaSoneras regnskab her.

Computerworld følger op med et interview med Telia-topchef Søren Abildgaard.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Comm2ig

    Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

    IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    AI Systemarkitekt til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job