Telia er hårdt presset: Mister massevis af kunder

Færre kunder og lavere salg. Telia er hårdt presset.

Artikel top billede

En intens krig udspiller sig i øjeblikket på det danske mobilmarked.
 
Især lavprisselskabet Onfone har været med til at trykke priserne ned, og det gør ondt på konkurrenterne, der er tvunget til at sænke priserne. Dermed bliver der trukket værdi ud af mobilmarkedet.
 
Telia er et af de selskaber, som der har været hårdest ramt.
 
Tirsdag udsendte TeliaSonera-koncernen sit regnskab for årets første kvartal, og det viser igen tegn på et faldende salg i Danmark. Således faldt omsætningen i Danmark med syv procent sammenlignet med samme periode et år tidligere.
 
Det er blandt andet færre kunder, der bidrager til det faldende salg, men også en faldende omsætning per kunde trækker ned, trods Telia-kunderne taler mere i telefon.
 
I årets første kvartal omsatte Telias danske mobilforretning for 1,16 milliard kroner.
 
Der er flere nøgletal, som er skyld i faldet. Antallet af kunder faldt i perioden, og selvom kunderne talte mere i årets første kvartal i forhold til et år tidligere, så faldt omsætningen per kunde.

TeliaSonera skriver i regnskabet, at der er "hård konkurrence fra mindre operatører".

Driftsresultatet, EBITDA, i årets første tre måneder endte på 168 millioner kroner. Dermed faldt mobilforretningens overskudsgrad på det danske marked fra 16,9 procent til 14,4. Overskudsgraden bliver målt på, hvor stor en andel driftsresultatet udgør af salget.

Telia rundede kvartalet af med 1,43 million mobilkunder mod 1,49 million et år tidligere. Et fald på fire procent.
 
Fyrede topchefen
Udviklingen for Telia i Danmark medførte i januar, at TeliaSonera-koncernens mobiltopchef, Håkan Dahlström, valgte at fyre Jesper Brøckner som administrerende direktør i Danmark.
I stedet udpegede han Call Me-direktør Søren Abildgaard som ny dansk Telia-chef.
 
Trods de tabte mobilkunder kan Telia i tirsdagens kvartalsregnskab glæde sig over fremgang i antallet af bredbåndskunder, der nu tæller 73.000.

Især er det bemærkelsesværdigt, at selskabets tv-kunder via bredbånd blev fordoblet til 10.000 i forhold til sidste kvartal 2010.
 
Trods fremgang i kundetallet falder omsætningen også i bredbåndsforretningen, og det samme gør overskuddet.

Læs nøgletallene fra Telias regnskab her.

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S