Telia er hårdt presset: Mister massevis af kunder

Færre kunder og lavere salg. Telia er hårdt presset.

Artikel top billede

En intens krig udspiller sig i øjeblikket på det danske mobilmarked.
 
Især lavprisselskabet Onfone har været med til at trykke priserne ned, og det gør ondt på konkurrenterne, der er tvunget til at sænke priserne. Dermed bliver der trukket værdi ud af mobilmarkedet.
 
Telia er et af de selskaber, som der har været hårdest ramt.
 
Tirsdag udsendte TeliaSonera-koncernen sit regnskab for årets første kvartal, og det viser igen tegn på et faldende salg i Danmark. Således faldt omsætningen i Danmark med syv procent sammenlignet med samme periode et år tidligere.
 
Det er blandt andet færre kunder, der bidrager til det faldende salg, men også en faldende omsætning per kunde trækker ned, trods Telia-kunderne taler mere i telefon.
 
I årets første kvartal omsatte Telias danske mobilforretning for 1,16 milliard kroner.
 
Der er flere nøgletal, som er skyld i faldet. Antallet af kunder faldt i perioden, og selvom kunderne talte mere i årets første kvartal i forhold til et år tidligere, så faldt omsætningen per kunde.

TeliaSonera skriver i regnskabet, at der er "hård konkurrence fra mindre operatører".

Driftsresultatet, EBITDA, i årets første tre måneder endte på 168 millioner kroner. Dermed faldt mobilforretningens overskudsgrad på det danske marked fra 16,9 procent til 14,4. Overskudsgraden bliver målt på, hvor stor en andel driftsresultatet udgør af salget.

Telia rundede kvartalet af med 1,43 million mobilkunder mod 1,49 million et år tidligere. Et fald på fire procent.
 
Fyrede topchefen
Udviklingen for Telia i Danmark medførte i januar, at TeliaSonera-koncernens mobiltopchef, Håkan Dahlström, valgte at fyre Jesper Brøckner som administrerende direktør i Danmark.
I stedet udpegede han Call Me-direktør Søren Abildgaard som ny dansk Telia-chef.
 
Trods de tabte mobilkunder kan Telia i tirsdagens kvartalsregnskab glæde sig over fremgang i antallet af bredbåndskunder, der nu tæller 73.000.

Især er det bemærkelsesværdigt, at selskabets tv-kunder via bredbånd blev fordoblet til 10.000 i forhold til sidste kvartal 2010.
 
Trods fremgang i kundetallet falder omsætningen også i bredbåndsforretningen, og det samme gør overskuddet.

Læs nøgletallene fra Telias regnskab her.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S