Der er tillid til Apples nye konge

Trods Steve Jobs' store betydning for Apples brand er der tiltro til, at virksomhedens image overlever regent-skiftet. Men det er nogle store sko, tronfølgeren skal udfylde, og det bliver ikke uden udfordringer.

Artikel top billede

Læs også:
Steve Jobs stopper som topchef for Apple

Apple om Steve Jobs exit: Vi har vidst det i årevis

Apple-fans verden over: Kom tilbage, Steve!

Apples stifter og konge, Steve Jobs, har netop meddelt, at han abdicerer.

Hans tronfølger, COO Tim Cook, står over for en stor udfordring, når han skal fylde tronstolen ud efter sin meget respekterede og karismatiske forgænger.

Richard Jones, der er lektor ved Copenhagen Business School (CBS) og ekspert i corporate branding, mener dog, at Apples brand har vokset sig så stærkt i Kong Jobs tid, at det i dag kan leve videre, selvom den markante kultleder forlader direktørstolen.

"Apple har et meget stærkt brand. De startede faktisk som et rebel-brand, som appellerede til en målgruppe, der søgte væk fra de store brands som for eksempel Microsoft. Men hver gang de gjorde det, voksede Apple sig større, så virksomheden til sidst slog sig selv," fortæller Richard Jones.

Han mener derfor, at Apple har bevist, at virksomheden kan overleve de fleste udfordringer. Desuden tror han ikke, Steve Jobs betyder så meget for den almene Apple-bruger.

"Jeg tror nu i virkeligheden, at der er mange af dem, som er glade for at bruge Apples produkter, der ikke ved, at det er Steve Jobs, der står bag," siger Richard Jones til Computerworld, hvortil han forklarer, at produkterne er så stærkt brandet, at de nærmest sælger sig selv.

Tronfølgeren udfordring

Lektor Jones tror dog ikke, Steve Jobs' tronarving står over for en helt let opgave. Der ligger nogle udfordringer i at overtage ledelsen af en virksomhed, hvor forgængeren har været så synlig og succesfuld.

"Det er altid sværere at følge en succes end en fiasko," siger han.

Allerede torsdag er Apples aktier gået fem procent ned. Der skal altså arbejdes for at bevare investorernes tillid. Dog mener Richard Jones, at der trods alt er udvist stor tillid, idet aktierne trods alt ikke er faldet mere.

"Steve Jobs er meget karismatisk, intelligent og innovativ. Han var nærmest en kultleder, når han stod frem og introducerede nye produkter," fortæller Richard Jones.

Hans råd til den nye Apple-konge er derfor, at han ikke skal forsøge at være en ny Steve Jobs.

"Hvis han forsøger at være Steve Jobs, har han tabt på forhånd. Han kan jo ikke være en bedre Steve Jobs end Steve Jobs selv. Derfor er det vigtigt, at han siger: 'Jeg er en helt anden person, jeg gør tingene anderledes, og jeg har en anden personlighed'. Det er nok i virkeligheden nemmere for ham," mener Richard Jones.

Læs også:
Steve Jobs stopper som topchef for Apple

Apple om Steve Jobs exit: Vi har vidst det i årevis

Apple-fans verden over: Kom tilbage, Steve!

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird