Fogeden: Newsbooster er en nyhedstjeneste

En vigtig begrundelse for fogedforbudet mod Newsbooster er, at der ifølge fogedretten ikke er tale om en almindelig søgemaskine, men derimod en nyhedsudbyder ? og dermed en konkurrent til internetaviserne.

Der er ikke tale om en hasteafgørelse fra fogedretten i København. Afgørelsen fylder 42 sider ? det er meget for en fogedretssag, men det er også en begrundet afgørelse.

Det er allerede blevet understreget af flere jurister, at det kun er en foreløbig afgørelse. Fogedretten har afgjort, at DDF har sandsynliggjort, at Newsbooster har handlet i strid med god markedsføringsskik og krænket internetavisernes ophavsret.

Hvorvidt det rent faktisk er tilfældet, vil først blive slået fast i en retssag med en dom.

I fogedrettens kendelse, fremgår det blandt andet:

Når herefter henses til

  • At forudsætningen for Newsboosters kommercielle virksomhed med dybe links er, at internetmedier producerer materiale, hvortil der kan linkes.
  • At det af Newsbooster anvendte materiale udgør forretningsgrundlaget for de medier, hvortil Newsbooster linker.
  • At Newsboosters nyhedsformidlingstjeneste med dybe links til DDF's mandater er i konkurrence med disse.
  • At Newsbooster, foruden at konkurrere med DDF's mandater, kan forringe annonceværdien af DDF's mandaters hjemmesider, og dermed nedsætte indtjeningsmulihederne for DDF's mandater i bannerannoncer mv.
findes Newsboosters eksemplarfremstilling og tilgængeliggørelse af DDF's mandaters overskrifter og artikler at skade DDF's mandaters interesser urimeligt.

Det betyder, at de funktioner, Newsbooster har tilbudt sine kunder, er i strid med Ophavsretslovens § 71, stk. 2, der handler om brug af information fra databaser.

Fordi det foregår systematisk og med kommerciel interesse, mener fogedretten, at Newsboosters brug af internetavisernes databaser ikke er omfattet af citatretten.

Af samme grund mener fogedretten, at Newsboosters aktiviteter er i strid med Markedsføringslovens § 1 om god markedsføringsskik.

Det er i den forbindelse en skærpende omstændighed, at Newsbooster bliver regnet som en konkurrent til internetaviserne, fordi tjenesten fungerer som en formidler af nyheder.

I fogedrettens afgørelse er Ophavsretsloven klar nok. Selv om internetaviserne kan benytte sig af tekniske blokeringer som eksempelvis en robots.txt-fil på webserveren, så ændrer det ikke noget på ophavsretten og den kommercielle udnyttelse af den.

Robots.txt svarer til en kopibeskyttelse, som ikke indvirker på, hvem der har rettighederne. Men ligesom kopibeskyttelse af software kan det muligvis i fremtidige afgørelser være en skærpende omstændighed, hvis et websted bevidst har omgået et andet websteds beskyttelse mod søgerobotter.

Relevante links:
Newsboosters danske hjemmeside
Danske Dagblades Forening
Ophavsretsloven (fra Ophavsret.dk)
Markedsføringsloven (Retsinfo.dk)

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil