Stibo har fyldt ordrebøgerne

Ordrerne stoppede 11. september 2001 og topchef Vilhelm Hvid fra den århusianske trykkeri- og softwarekoncern gik med krisetanker. Et halvt år efter er ordrebogen så tyk som aldrig før, og Stibo giver stadig overskud på driften.

Stibo-koncernen, der indtil august hed Aarhus Stiftsbogtrykkerie, har mærket krisen efter 11. september på egen ordrebog.

Selskabet, der blandt andet driver trykkerivirksomhed og udvikler redaktionelle systemer til produktion af aviser verden over, har i regnskabet for 2001/2002 ganske vist opnået samme omsætning som året før på 1,2 milliarder kroner.

Men i modsætning til i 2000/2001 kom ordrerne i seneste regnskab stort set alle fra slutningen af november og frem til april.

- Vi gik rundt og havde ordet krise i baghovedet hele tiden, men med lidt held og en række fornuftige tiltag undgik vi, at det blev virkelighed, siger stibo-koncernens direktør, Vilhelm Hvid.

Slutspurten i ordretilgangen resulterede i, at Stibo Holding A/S fik et driftsoverskud før renter og finansielle af og nedskrivninger på 42 millioner kroner. Det er en stigning på seks millioner kroner på et år.

- Jeg er stolt over at vi kan præstere så flot et resultat på driften, som er det, vi går og ser på i det daglige, siger koncernchef Vilhelm Hvid.

Stibo Holding A/SÅrsregnskab
Millioner kroner2001/20022000/2001
Omsætning1.190,81.163,8
Resultat før finansielle poster41,535,6
Resultat før skat 30,447,4
Resultat20,639,6
Egenkapital473,6457
Antal ansatte1.1141.124
Resultatet efter skat blev dog næsten halveret fra 40 millioner kroner i 2000/2001 til 21 millioner. Faldet skyldes kursreguleringer på værdipapirer og valuta.

Stibos ordrebog har til gengæld aldrig været tykkere, oplyser Vilhelm Hvid uden at ville konkretisere ordrernes samlede størrelse.

Koncernen består af de tre forretningsområder Stibo Graphic, der er en publiceringsdivision med rotationstrykkeri som omsætningslokomotiv og Stibo Catalog, der udvikler IT-systemer til kataloger, samt CCI Europe, der udvikler avissystemer.

Omkring halvdelen af den samlede omsætning stammer fra IT-relaterede systemer mens resten kommer fra anden grafisk virksomhed.

Virksomheden, der har omkring 1.100 ansatte, har blandt andet fået New York Times som kunde samt amerikanske Knight Ridder, der udgiver 34 aviser med et oplag på 8,5 millioner på hverdage.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil