TDC's lavprisselskaber har de højeste priser

Hvis du skal have fem timers tale med fri sms, så er TDC's lavprisselskaber i øjeblikket de dyreste. Læs her hvorfor.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

En priskrig hærger for tiden på det danske mobilmarked.
 
Mest aggressiv på markedet er lavprisselskabet CBB Mobil, der er ejet af Telenor.
 
Hos selskabet koster det lige nu 119 kroner for fem timers tale inklusive data samt fri sms og mms, mens Telenors andet lavprisselskab, Bibob, følger efter sammen med 3's Oister med 129 kroner.
 
Derimod skal du betale 149 kroner for at få minimum fem timers tale hos TDC's lavprisselskaber Telmore, Onfone, Unotel og M1. Den samme pris tager Telias lavprisselskab Call Me.
 
Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets ser forskellen på Telenor- og TDC-selskabernes priser som et resultat af TDC's køb af Onfone i maj måned.
 
Onfone lejede sig ind i Telenors mobilnet, men efter TDC's køb af Onfone er kunderne hos lavprisselskabet ved at blive flyttet over i TDC's mobilnet. Dermed mister Telenor en stor indtægtskilde.
 
"Telenor lavede en mega-brøler, da selskabet lod TDC købe Onfone, og Telenor forsøger at kompensere det indtjeningstab ved at lade CBB og Bibob være aggressive," siger Poul Ernst Jessen. 
 
TDC skal skabe prisdisciplin
Den største spiller på det danske mobilmarked er TDC, som altså ikke er hoppet med i den intense priskrig, der kører lige nu.
 
"Det er altid den største, der har ansvaret for at forsøge at skabe en prisdisciplin, og så er det op til andre, om de vil følge linjen, eller om de vil føle sig fristet af at stjæle kunder hos den store. Her er risikoen, at den store siger 'nu stopper festen' og sætter prisen ned," siger Poul Ernst Jessen
 
Hvis TDC først går ind og dumper prisen, så er risikoen, at det bliver den nye standard-pris i markedet, og så er der pludselig trukket værdi ud af markedet.
 
"Det betyder, at udfordrerne ikke har fået noget ud af det, udover at den samlede kage er blevet mindre, og så skal de have en endnu større markedsandel eller skære endnu mere i omkostningerne. Derfor er det mindre intelligent, hvad Telenor lige nu laver, altså set fra industriens side, forbrugerne kan kun smile," forklarer Poul Ernst Jessen. 
 
3's Oister sænker prisen
Ifølge CBB og Bibobs direktør, Mikkel Noesgaard, har Telenors lavprisselskaber kapret kunder med den aggressive strategi, mens Onfone-topchef Morten Strunge forleden fortalte til Computerworld, at Onfone ikke har mærket noget til det.
 
Et af de selskaber, der har valgt at følge Telenors beslutning om at sænke priserne, er Oister, der er ejet af 3. Selskabet har dog bevidst lagt sig 10 kroner over CBB og kører kun med prisen, så længe CBB kører sin kampagne frem til 27. september, understreger 3-topchef Morten Christiansen.
 
"Vi er ikke pristrykkere, men vi går ind og markerer, at Oister er vores fighting brand. Fortsætter der med at være kamp, vil vi gerne være med, men vi er ikke aggressoren i markedet," siger han med henvisning til prisen 10 kroner over CBB.

Oister havde efter en kampagne netop sat prisen op til 149 kroner igen 1. juli, men samme dag gik CBB ud med 119 kroner-kampagnen. Efter et stykke tid valgte Oister at følge efter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

    I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly