Her er Amazons tablet-pc - kan bryde iPads monopol

Tech-site har prøvet Amazons længe ventede Android-tablet, der af mange anses som den første seriøse udfordrer til Apples iPad.

Artikel top billede

Dette er ikke den ægte Amazon-tablet, men blot et bud på, hvordan den kan komme til at se ud.

Læs også:

Amazon på vej med Android-baserede tablet-pc'er

Apple ejer tablet-markedet - hvem skal udfordre?

Amazons bud på en tablet-pc ventes at ramme markedet i løbet af efteråret, og nu er de første test-eksemplarer begyndt at florere uden for Amazons egne fire vægge.

Techcrunch har således haft fingrene i Amazons tablet.

Produktet kører Android, men ikke det Android, andre producenter anvender. 

"Som antaget har Amazon lavet en fork af Android for at kunne bygge deres egen version til Kindle. For at sige det simpelt: Det ligner på ingen måde det Android, du kender," skriver Techcrunch.

"Interfacet er rent Amazon og Kindle. Det er sort, mørkeblåt og en hel del orange. Hovedskærmen er en karrusel, der ligner Cover Flow i iTunes og viser alt det indhold, du har på enheden," fortsætter tech-sitet beskrivelsen.

Kaldes også Kindle

Ifølge Techcrunch kommer tablet-pc'en til at bære navnet Amazon Kindle, ligesom selskabets e-bogs-læser. Her stopper ligheden dog også. 

Skærmen er på syv tommer, og i modsætning til e-bogs-læseren Kindle anvender den kommende tablet udelukkende touch-teknologi til navigation, den har en farveskærm og benytter ikke såkaldt e-ink til skærmteknologi, som Kindlen gør.

Amazons tablet-pc ventes kun at have seks gigabyte storage, hvilket indikerer, at den vil blive tæt forbundet med Amazons cloud-tjenester, ligesom Apple er i fuld sving med at integrere iPad'en med selskabets iCloud.

Ifølge Techcrunch vil tablet-pc'en blot komme til at koste 250 dollars - omkring 1.340 kroner.

Tårnhøje forventninger

Selvom Amazon endnu ikke officielt har lanceret sit første bud på en tablet-pc, er forventningerne til produktet tårnhøje. Amazon fremhæves nemlig som det selskab, der vil kunne tage kampen op med Apples iPad, der fortsat dominerer tablet-markedet ganske markant.

Forventningerne skyldes ikke, at Amazon formodes at være på vej med et produkt, der rent teknologisk og designmæssigt vil give iPad'en baghjul.

De er snarere opstået, fordi Amazon dels har verdens største e-bogsbutik og et kæmpe markedet for film og musik, dels fordi selskabet kan bygge videre på Kindle-successen.

Vigtigst er det dog nok, at prisen på Amazons produkt vil ligge en del lavere end både Apples iPad, Samsungs Galaxu og Motorolas Xoom. 

At prisen kan have afgørende betydning, er blevet understreget de seneste par uger, hvor HP's dødsdømte Touchpad pludselig blev et hit, fordi selskabet sænkede prisen til blot 99 dollars, omkring 512 kroner. 

Vil tjene penge på bøger, musik og film

En klar strategi fra Amazons side kan således være at sælge tablet-pc'en så billigt, at salget alene ikke resulterer i et overskud.

Pengene kan i stedet hentes hjem på salget af e-bøger, film og musik.

Analysehuset Forrester vurderede i sidste uge, at en Amazon-tablet, der koster under 300 dollars, vil kunne nå et salgstal på tre til fem millioner alene i fjerde kvartal i år.

Forrester estimerer, at Apple indtil videre har solgt 28,7 millioner iPads.

I Gartners seneste opgørelse over tablet-markedet har iOS en markedsandel på 68,7 procent på verdensplan, mens Android ligger på 19,9.

Læs også:
Amazon på vej med Android-baserede tablet-pc'er

Apple ejer tablet-markedet - hvem skal udfordre?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S