Sådan kan du udnytte Skype i arbejdstiden

Skype kan væsentligt mere, end du måske tror. Vi giver dig fem gode råd til, hvordan du kan lette en del kommunikation i løbet af din arbejdsdag ved at Skype.

Artikel top billede

Skype er blevet en af internettets evergreens.

I disse dage er det otte år siden, at danske Janus Friis og svenske Niklas Zennström sendte den første version af Skype på gaden, og Skype er oppe på ikke færre end 663 millioner registrerede brugere på verdensplan.

For mange af dem er programmet et uundværligt arbejdsværktøj. Det skyldes blandt andet, at du med Skype kan lave videoopkald i HD-kvalitet, ringe gratis i lige så høj kvalitet og for eksempel vise dokumentation i stedet for at forsøge at forklare den.

Du kan også få dit eget telefonnummmer - og dermed lade Skype erstatte din fastnettelefon.

Men Skype kan muligvis gå hen og blive et endnu bedre arbejdsredskab, hvis du bruger nogle af disse råd.

Don't tell it - show it

1. Ring uden at føje til kontaktlisten

Nogle folk oplyser deres Skype-navn på både visitkort og i e-mail-signatur.

Det er en god idé at gøre brug af, for når du ringer til dem over Skype, får du en væsentligt bedre lydkvalitet end over telefonnettet, og hvis personen sidder i et andet land, kan du tilmed hente ganske fine besparelser på telefonregningen. 

Men det kan virke en smule påtrængende at tilføje en person, som du dårligt nok kender, som Skype-kontakt. Heldigvis er det muligt at ringe op uden at tilføje vedkommende til din kontaktliste.

Det gør du ved at vælge "tilføj kontakt" i Skype, søge på deres bruger-id og efterfølgende højreklikke og vælge "ring op". Du ringer nu til din kontakt uden at have tilføjet personen til din kontaktliste.

Du kan i øvrigt også sende en besked ved at vælge "Send IM", og det er ofte god kutyme lige at sende en besked, hvor du spørger om lov til at ringe, før du foretager opkaldet. 

Vælger personen alligevel at tilføje dig som kontakt, og vil du helst være fri, kan du vælge at acceptere kontaktforespørgslen af høflighed, men efterfølgende blokere personen. Det gør du ved at højreklikke på personens navn og vælge "bloker".

2. Del dit skærmbillede

Sidder du og taler med en kunde eller kollega over Skype, kan det nogle gange være besværligt at forklare, hvordan et specifikt problem skal løses. 

Heldigvis behøver du ikke nøjes med at forklare det. Du kan også vise det. Du skal blot klikke på "del skærm", og personen i den anden ende af samtalen kan nu se din skærm. 

Laver du et gruppe-opkald over Skype, kan du også vise din skærm til hele gruppen. Indtil videre kan dette dog kun lade sig gøre med Skype til Mac, og hvis du har et Skype Premium-abonnement.

Få styr på kunder og dokumentation

3. Ring aldrig til mobiltelefoner

Brug ikke Skype til at ringe op til et dansk mobilnummer. Ring i stedet fra din mobil- eller fastnettelefon. 

Mobilopkald via Skype er nemlig en bekostelig affære. Et opkald til en dansk mobiltelefon koster intet mindre end 1,75 kroner i minuttet. 

Til gengæld kan det ofte godt betale sig at bruge Skype til at ringe til fastnetnumre i Danmark og i udlandet. Et opkald til et fastnetnummer i både Danmark og USA koster 17 øre i minuttet.

4. Brug Skype til kundehåndtering

Har du en lille forretning, hvor du ikke har noget fast kontor og arbejder fra skiftende lokationer, kan det være smart at købe dit eget telefonnummer i Skype. 

Med et telefonnummer i Skype modtager du opkaldene direkte på din computer, men dine kunder har indtryk af, at de ringer til et fastnetnummer.

Når arbejdsdagen er slut, lukker du blot ned for din computer og henviser kunderne til din telefonsvarer eller viderestiller opkaldet til et andet nummer.

Her kan du læse, hvordan du opretter dit eget Skype-nummer og viderestiller dine opkald

Med dit eget nummer i Skype giver det dig desuden den fordel, at dine kunder kan komme i kontakt med dig på et dansk nummer til normal takst, selv om du opholder dig i udlandet. 

Ønsker du ikke at bruge penge på et telefonnummer i Skype, kan du også vælge blot at indsætte en knap på din hjemmeside eller din e-mail-signatur, som dine kunder blot skal klikke på for at foretage et Skype-opkald til dig. Du kan finde en Skype-knap på Skypes hjemmeside.

5. Optag dine opkald
 
Nogle konflikter kan vise sig at være påstand mod påstand, og i den slags sitautioner vil vi ønske, at vi havde optaget vores samtale.

Optagelser af telefonopkald er let at sætte i system i Skype.

Du kan bruge programmet Call Recorder, der er et tilføjelsesprogram til Skype. Med Call Recorder kan du enten vælge kun at optage opkald, når du trykker på den røde optageknap, eller sætte programmet til systematisk at optage alle dine opkald.

Hvis du vil undgå, at din computer bliver fyldt med dine forgæves opkald, hvor telefonen ikke bliver taget, kan du indstille Call Recorder til kun at gemme opkald, der er længere end eksempelvis 5 eller 10 sekunder.

Og for en god ordens skyld skal vi måske nævne, at det i Danmark er fuldt lovligt at optage telefonsamtaler uden at oplyse om det, så længe du blot selv er deltager i samtalen.

Call Recorder koster lidt over 100 kroner (19,95 dollar), men kan også downloades i en gratis prøveversion.

Læses lige nu

    Region Midtjylland

    Frontend-udvikler med iværksættermindset

    Midtjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S